CD: Correcto - s/t

Correcto is meer een project dan een band. Behalve Danny Saunders zijn de overige leden hoofdzakelijk actief in andere bands, waarvan de bekendste Franz Ferdinand is. Maar eigenlijk gaat het niet om het feit dat de drummer in Franz & vrienden speelt, Correcto is vooral een Schotse band van een aantal mensen in de scene die elkaar kennen en leuke muziek maken. Dit is hun selftitled debuut.

Het relatief korte album (31 minuten, 12 liedjes) opent beresterk. Achtereenvolgens 'Inuit', 'Do It Better' en 'Joni'. Alle drie vlotte popsongs, waarbij vooral 'Joni' aanstekelijk de kamer rondrent. Op deze song klinkt Correcto als een modernere variant van de Teenage Fanclub (Schots Indie icoon). 'Joni' wordt vast een favoriet dansnummer tijdens live concerten.

Jammer genoeg wordt dit niveau de rest van het album niet volgehouden. De snelle nummers werken duidelijk beter dan de langzame gevoelige tracks, zoals bijvoorbeeld 'Even Though' of 'New Capitals'. Daar helpt het charmante licht Schotse accent ook niet meer aan. Hoewel 'No One Under 30' (verraadt een zwak voor PIL en jaren '70 Engelse punk) een zeldzame oprisping is, zakt de intensiteit in de tweede helft aanzienlijk. Onnodig, gezien de lengte van het album zijn rustpunten niet echt nodig. 'Here It Comes' bevalt ook nog wel, door zijn hoekige karakter.

Jammer genoeg leidt dat tot een lichtbittere smaak. Het begin van het album is overrompelend. Jammer dat de rest van de cd tekort komt om de luisteraar bij de strot te blijven vasthouden. Had het dat wel gedaan was dit misschien wel het leukste hobbyprojectje van 2008 geworden. Nu bekruipt je het gevoel dat het eigenlijk een geweldige EP is, waar nog wat nummers aan vast geplakt zijn. Tracks 1,2,3,6 en 7, en dan op repeat.

Label Domino Recording Datum: 25 februari 2008 Waardering: