Boek: Megan Lindholm - Het Domein van de Limbreth

Als je als schrijver een nieuwe kant opgaat in je carrière, wil het werk uit je verleden je nog wel eens dwars zitten. En als je dan ook nog voelt dat je al te vrouwelijke naam je niet het succes gaat opleveren waar je op hoopt, ga je een pseudoniem bedenken. Eentje met een onzijdige voornaam en een goed klinkende achternaam. Als je nieuwe werk, gepubliceerd onder dat mooie nieuwe pseudoniem, dan vreselijk populair wordt, kent niemand je meer bij je echte naam. Dit overkwam Robin Hobb. Nu haar nepnaam onwankelbaar gevestigd is, is het tijd haar eerdere boeken, ooit onder haar echte naam verschenen, mee te laten genieten van dat succes. Megan Lindholm wordt eindelijk vertaald.

De Windzangers
Het Domein van Limbreth is alweer het derde deel in de Windzangers-reeks van Megan Lindholm. Onder de naam Robin Hobb schreef ze haar Zieners-trilogie, de Levende Schepen en de Nar-boeken, drie trilogieën die onderling in elkaar haken. Inmiddels heeft ze als Hobb de vierde trilogie afgemaakt: De Boeken van de Zoon van de Krijger. Als Megan Lindholm schreef ze meerdere romans en de tetralogie De Windzangers. In De Windzangers staat Ki centraal, een jonge vrouw die het moeilijk heeft gehad in haar leven. Beetje bij beetje leren we haar voorgeschiedenis kennen. Haar gezin verloor ze aan de Harpijen, een wreed vogelvolk dat gevreesd en vereerd wordt. In haar verdriet en woede heeft ze teruggeslagen, waardoor ze nu op de vlucht is. Ki leeft in een woonwagen en is opgegroeid als zigeuner. Dit zwervende bestaan combineert ze met vervoersopdrachten. In boek twee kwam ze hierdoor al flink in de problemen. Ki heeft inmiddels een goede vriend en minnaar, Vandien. In dit derde boek is ze in het domein van Limbreth beland. Limbreth is een kleine godheid, die een niet al te best karakter heeft. Uiteindelijk heeft Ki de hulp van Vandien nodig om Limbreth te verslaan. Ondertussen leert Ki meer over zichzelf en haar verleden.

Onderhoudend
Deze boeken zijn niet te vergelijken met de Hobb-boeken, die hoger van kwaliteit zijn. Toch is deze reeks dankzij de natuurlijke vertelstijl van Lindholm de moeite van het lezen waard. De geschetste wereld is kleurrijk en komt tot leven. De karakters zijn in het begin nog wat houterig en ééndimensionaal, maar ze weten de weg naar het hart van de lezer wel te vinden. Als je niet te veel je kritische oog gebruikt, zijn dit erg onderhoudende boeken. En voor een Hobb-fan helemaal een must natuurlijk.

Uitgever: Luitingh Fantasy ISBN: 978 90 245 2219 4 Pagina's: 287 Waardering: