CD: Super Furry Animals - Hey Venus!

De poprockband Super Furry Animals is in 1993 ontstaan in de stad Cardiff, door de samenkomst van vijf muzikanten. Bijna 15 jaar later bestaan de Furries nog steeds in exact diezelfde samenstelling. Ze maken alternatieve rock met vrij veel elektronische geluiden erin gemixt. Het klinkt een klein beetje zoetsappig en psychedelisch hier en daar. En soms denk je weer een decennium in tijd terug te zijn geworpen. Hey Venus! is een album met elf nummers (eigenlijk tien en een openertje) van maar 36 minuten. Maar dat is wel een goed besteed half uurtje.

Lekker luistermateriaal
Het openertje is heel toepasselijk 'The Gateway Song' genoemd en is niet erg de moeite van het vermelden waard. Met het eerste, echte nummer 'Run-Away' val je meteen met je neus in de boter, want dit is erg lekker luistermateriaal. Een kalm melodietje met zoetgevooisde zang. Een goede keuze van de Furries om dit als volgende single te nemen. Hun eerste single van deze cd was 'Show Your Hand', dat een onweerstaanbaar deuntje bevat. 'Neo Consumer' laat wat van die elektronische geluiden horen, maar die doen niet echt iets voor het nummer. De Furries hebben een heel specifiek geluid, maar ze proppen in elk nummer wel iets dat opvalt of onderscheidt. In 'Into the Night' is dat een hoge zanglijn in een beetje hippie-achtig, psychedelisch nummer. Een lastig te vatten song en niet een van de besten van het album. Dat de Furries een geweldige kijk hebben op de wereld, is te horen op het nummer 'Suckers', die een erg leuke songtekst bevat.

Kwaliteit/kwantiteit
Hey Venus! is helaas een vrij kort album, waardoor de prijs van twintig euro wel wat tegenvalt. De kwaliteit van de songs is het wel waard om wat geld aan uit te geven, maar je wilt natuurlijk als koper ook wel een beetje kwantiteit. Of een heel fijn prijsje. Misschien is het verstandig even te wachten tot de cd wat vriendelijker geprijsd wordt. Bovendien bevat de cd geen nummer met werkelijke hitpotentie. De band heeft een erg leuke site, mooi vormgegeven en leesbaar in zowel Engels als Cymraeg oftewel Kymrisch (een Keltische taal die in Wales wordt gesproken). Zie www.superfurry.com.

Label: Rough Trade Records Releasedatum: 22 september 2007