DVD: Perfect Creature C.E.

In Perfect Creature is de wereld totaal anders dan de wereld waarin wij leven. Vampiers en mensen leven in de zestiger jaren vreedzaam naast elkaar in Nuevo Zelandia. De mensheid wordt al eeuwen geteisterd door allerlei epidemieën waardoor het voortbestaan van het menselijk ras meermalen in gevaar is geweest. Door genetische manipulatie is er echter een tweede ras ontstaan, de nosferatu. Het zijn een soort vreedzame vampiers, die fysiek en geestelijk veel sterker zijn dan de mens. Ze vormen een soort elite, die in zowel de wetenschap als religie de boventoon voeren. De mensheid lijkt er alleen maar van te profiteren, totdat één van de vampiers zich plotseling op mensen stort om hun bloed te drinken. Er dreigen scheurtjes te ontstaan in het verbond tussen mens en nosferatu, waardoor er snel ingegrepen moet worden. Vampier Silus (Dougray Scott) en agent Lilly (Saffron Burrows) moeten er samen voor zorgen dat er een einde komt aan de moorden, voordat de balans tussen de twee rassen verstoord wordt. De dader, Edgar, blijkt een donker doel na te streven en het is maar de vraag of Silus en Lilly hem kunnen stoppen.

Op de hoes van Perfect Creature staan twee vermeldingen die nogal wat verwachtingen opwekken. Allereerst de tekst "From the creators of The Lord of the Rings", waarbij bedoeld wordt dat de CGI van de bekende trilogie ook is toegepast op deze film. Qua inhoud of opzet lijkt de film echter in geen enkel opzicht op de verfilming van het meesterwerk van Tolkien. De actiescènes zijn vrij aardig vormgegeven en de sfeer komt regelmatig zeer beklemmend over, maar er zitten te veel momenten in de film dat er te weinig gebeurd. Toch houdt de film je geboeid en dat komt niet alleen door de beelden van de moorden, maar vooral door de gotische gebouwen, het victoriaanse straatbeeld, de attributen uit de jaren zestig én het originele verhaal. Dan is er nog de tweede claim op de hoes: "De film zoals de regisseur hem bedoelde // Director's Cut // Wereldpremiere Collector's Item!". Zo, dat is nogal een lap informatie voor op een relatief kleine sticker. De film werd vorig jaar voor het eerst getoond op het Amsterdam Fantastic Film Festival, maar is daarna niet in de bioscopen belandt of op dvd uitgekomen. De reden daarvoor is dat filmmaatschappij FOX de intentie had de film opnieuw te editten en alsnog in de bioscoop uit te brengen. Jammer genoeg voor FOX gooide Dutch Filmworks een beetje roet in het eten door de dvd-rechten te kopen en de film nu alvast uit te brengen. Of dat een verstandige keuze is geweest is nog maar de vraag, want de film weet jammer genoeg niet altijd even goed de vaart erin te houden. Wellicht dat de nieuwe montage, die naar verluidt resulteert in een kortere film, de film veel goeds had gebracht. Een direct-to-dvd is namelijk wel erg mager voor een film met een budget van twintig miljoen dollar en een aardig verhaal.

Dutch Filmworks heeft in ieder geval flink zijn best gedaan om Perfect Creature aan de man te brengen. Niet alleen door de veelbelovende teksten op de hoes, maar ook door de film direct uit te brengen als 2-disc 'Collectors Edition' in een stalen hoes. De eerste disk bevat enkel de film en een paar trailers, maar de tweede schijf bevat bijna anderhalf uur aan extra materiaal. Jammer genoeg zit er maar weinig interessants bij voor de liefhebbers, want er is vooral veel ruimte voor de crew om elkaar de spreekwoordelijke veren in de reet te steken. Er is wel wat aandacht voor het creëren van de wereld waarin Perfect Creature zich afspeelt, maar het is te weinig om de toevoeging van de tweede disk te rechtvaardigen.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 20 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: