DVD: Supernatural - Serie 1, volume 1

Supernatural is bezig met haar tweede seizoen, maar wij lopen hier in Nederland natuurlijk altijd een beetje achter. Van de inmiddels 44 bestaande afleveringen hebben wij er op Veronica maar een handjevol gezien. Vanwege tegenvallende kijkcijfers hebben ze de serie al heel snel laten vervallen. Blijkbaar had Nederland op de late maandagavond toch iets beters te doen. Jammer, want de serie mag dan wel geen enorme diepgang hebben, hij is wel erg spannend! Deze dvd bevat de eerste elf afleveringen van het eerste seizoen. In mei komt de tweede helft uit op dvd.

Jared Padalecki is Sam Winchester, broertje van Dean Winchester, die gespeeld wordt door Jensen Ackles. Padalecki speelde toevallig zelf jarenlang een Dean en wel in de serie Gilmore Girls. Ackles speelde rollen in Days of our Lives, Darkangel en Smallville. Hun vader John wordt gespeeld door Jeffrey Dean Morgan, die op dit moment vooral bekend is van zijn gastrol in Grey's Anatomy. Morgan speelt slechts in een paar afleveringen mee, omdat vader John Winchester al snel zoek raakt. Naast de twee broers zijn er geen terugkerende rollen, dus voor elke aflevering wordt een blikje nieuwe acteurs open getrokken. De serie heeft dan ook een beetje het aangenaam relaxte karakter van een road-movie.

De pilot-aflevering laat zien waarom de gebroeders Winchester opgroeien tot de half-soldaten die ze nu zijn. Hun moeder wordt door een vreemde entiteit vermoord in een vlammenzee. Vader John duwt baby Sam in de armen van zijn broertje Dean en stuurt ze het huis uit. Als hij zijn vrouw niet kan redden, rent hij zijn zoontjes achterna en besteedt vervolgens al zijn energie en tijd aan het jagen op de moordenaar van zijn vrouw. Hij traint zijn zoons meer dan dat hij ze opvoedt. Als we terug gaan naar het heden, zijn de zoons volwassen. Sam woont samen met zijn vriendin Jess, terwijl Dean nog steeds 'op jacht' gaat met zijn vader. Als Dean Sam komt opzoeken, omdat hun vader al een paar weken spoorloos is, wil Sam er eerst niets mee te maken hebben. Hij stemt in met een korte zoektocht, die resulteert in een ander klusje, maar wil daarna terug naar huis en vriendin. Als zijn vriendin vervolgens hetzelfde overkomt als zijn moeder 22 jaar eerder, raakt Sam gevuld met dezelfde wrok die zijn vader al die jaren voortstuwt in zijn zoektocht. Het overkoepelende verhaal van de serie is dan ook de zoektocht naar hun vader en de zoektocht naar de moordenaar van zowel hun moeder als Sams vriendin.

Zoekend in kranten en nieuwsberichten naar onverklaarbare sterfgevallen, die hun naar hun vader of hun grote vijand zou kunnen leiden, komen ze terecht in de meest vreemde problemen. Omdat de jongens een goede inborst hebben, helpen ze de lokale slachtoffers van bovennatuurlijke plaaggeesten, ook al moeten ze daarvoor telkens hun eigen zoektocht tijdelijk staken. De spannende en enge afleveringintro's zijn heerlijk. Mensenlevens worden niet gespaard in de serie. De 'urban legends' die worden behandeld lopen van Wendigo's, naar Bloody Mary's en van wraakgeesten naar demonen. De Winchester-zonen moeten research doen en als je als kijker over hun schouders meekijkt, leer je ook nog eens wat boeiends. Via vooral Dean krijgen we te maken met lichte romantiek, omdat hij het plaatselijk vrouwelijk schoon nog wel eens knipogend aan wil kijken. Hij is ook de humoristische en lichte noot in de serie. Zijn broertje Sam vertegenwoordigt de zwaardere, emotionelere kant van de tv-serie, mede door zijn verlies van Jess en de daaropvolgende nachtmerries.

De twee hoofdrolspelers zijn standaard mooie jongens, die kijkcijfers moeten kunnen trekken. Toch is hun acteerwerk heel aardig. Het is allemaal natuurlijk wel wat gladjes en cliché, maar de afleveringen zijn dermate goed in elkaar gezet dat de spanning voor de volle veertig minuten voelbaar is. Met de originele inhoud van de afleveringen en de huiveringwekkende beelden, scoort de serie wat mij betreft hoog. Veronica zou er goed aan doen hun beslissing over deze serie te heroverwegen.

De dvd bevat geen extra's.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: