DVD: Planet Wild - Penguin Baywatch / Shark Gordon

Enige tijd geleden presenteerde VideoFilmExpress al een reeks natuurfilms in samenwerking met het Wereld Natuurfonds. Nu is het wederom raak met een nieuwe serie dvd's, onder de gezamenlijke verzameltitel Planet Wild. Een zestal dvd's met elk een documentaire over een bepaalde diersoort of leefgebied. Het vijfde en zesde deel heten respectievelijk Penguin Baywatch en Shark Gordon's Most Dangerous Moments en zijn sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Door de film Penguin Baywatch op te nemen in de serie heeft VideoFilmExpress in ieder geval slim gebruik gemaakt van de recente populariteit van pinguïns in de filmwereld. In March of the Penguins zagen we al hoe de waggelende dieren zich in het wild gedragen en in de recente animatiefilm Happy Feet gingen de voetjes van de vloer. Penguin Baywatch biedt minder ruimte voor gedramatiseerde beelden of een vrolijk dansje: het is een serieuze documentaire die een beeld schetst van de leefwereld van de pinguïns die broeden op een eilandengroep bij Antarctica. Daar komen elke zomer meerdere diersoorten aan land om met elkaar te paren en hun jongen op te voeden. Een strand bezaaid met koddige pinguïns, logge zeeleeuwen en parmantige albatrossen vormt het decor van een weinig florissante film over de pinguïn. Natuurlijk, de beelden van pluizige kuikens en lief spelende jonge zeeleeuwen zijn bijzonder aandoenlijk, maar in Penguin Baywatch is evenveel ruimte voor de jachtdrift van de orka, waarbij verdwaalde pinguïns meedogenloos worden verscheurd. Ook de beelden van een gewonde pinguïn die levend wordt leeggepikt door een stel stormvogels zijn weinig vertederend om te zien.

In Shark Gordon's Most Dangerous Moments neemt Steve Irwin-imitator Ian Gordon ons mee naar de gevaarlijke wereld onder water: de wereld van de haaien. De titel zegt het al, de film is niet zozeer een documentaire over het gedrag van de verschillende soorten haaien, maar meer een samenvatting van allerlei encounters die Ian Gordon met haaien heeft gehad. Zo zie je hoe Ian continu in het water zit om wat te leren over haaien en tests uit te voeren. Het resultaat: een volwassen man die onder water een haai uitdaagt om hem daarna -onder het mom van wetenschappelijk onderzoek- met een stroomstok weg te jagen. Als de cameraman omsingeld wordt door bloeddorstige haaien en hij volgens Ian op het randje van de dood balanceert hoor je hem onder water roepen: "keep filming, Mike!". De beelden worden ondersteund door een voice-over van Ian himself (Wow!, Amazing!, Wow!), waarbij hij tot vervelens toe onderschrijft dat hij wel dood had kunnen gaan en dat niemand zou moeten doen wat hij doet.

Kijk uit Ian, achter je: een pijlstaartrog!"

De serie Planet Wild bestaat uit een zestal films die duidelijk niet door dezelfde makers zijn gefilmd. Zowel qua opzet, inhoud als uitvoering verschillen de twee hier besproken delen enorm veel van elkaar. Terwijl de documentaire over de pinguïns een prachtig waarheidsgetrouw beeld geeft van deze diersoort en zijn natuurlijke leefomgeving tijdens de zomer, is de compilatie van de haaienavonturen van Ian Gordon meer een circusact met haaien. Wat dat betreft moet je bij de aanschaf van delen uit de serie Planet Wild van te voren goed doorhebben wat voor vlees je in de kuip hebt, anders zou je wel eens teleurgesteld kunnen raken in wat je te zien krijgt. Shark Gordon's Most Dangerous Moments is een jammerlijke twee sterren waard, Penguin Baywatch is een prachtig document en echt aan te raden: vier sterren.

Label: VideoFilmExpress Releasedatum: 30 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: