Boek: Khalid Boudou - Het schnitzelparadijs

In 2001 verscheen Het Schnitzelparadijs van Khalid Boudou als boek bij de hype-gevoelige uitgeverij Vassallucci. In 2005 volgde de film, en nu twee jaar later is daar de Rainbow Pocket-heruitgave. Ondanks de 'commerciële' filmfoto en de "4,95"-prijssticker op de cover nog steeds 100% Halal.

Met het Schnitzelparadijs wordt 'de Blauwe Gier' bedoeld. Dit is een hotelrestaurant à la Van der Valk waar de hoofdpersoon, de Marokkaanse twintiger Nordip Doenia, na een slaappauze van twee jaar stage gaat lopen. Als 'sopkop' in de spoelkeuken. Hij wil zichzelf ontdekken, en 'het leven' in het algemeen.

Dat laatste moet lukken, het is in de keuken immers druk genoeg! Haat en nijd tussen het personeel, de liefde voor een mooie vrouw (serveerster en rijkeluisdochter Agnes, die helaas niet op Nordip valt), de praatjes van de macho kok, en dan nog Nordips dromerige neef Krimo, die door Nordip heimelijk wordt bewonderd. Tenslotte is er nog steeds de terugkerende vraag of Nordip 'het grote spel' heeft gespeeld. Nordip weet nergens van, tot de uitnodiging hiervoor op gegeven moment komt, inclusief de verstrekkende gevolgen.

Khalid Boudou kreeg voor dit boek in 2002 het Gouden Ezelsoor, de prijs voor de bestverkochte debuutroman. Met zijn vlotte manier van schrijven wist hij de harten van de meeste literatuurcritici te stelen (en ja, daar kun je een flauwe grap over maken). Ook zijn scherpe typeringen zijn herkenbaar, en lijken bijna uit de pen van Youp van 't Hek te komen. Zo schrijft hij bijvoorbeeld over de luxe wijk waar Agnes woont:
"Meisje uit de wijk (...) met tennisarmen, golfclub, poedelkapsalon, cavia-acupunctuurboerderij en een Turkse slagerij... de exclusieve wijk, waar de boodschappen echter nog wel worden gedaan bij de Aldi om de hoek… goedkope Milsani-melk, Helly-cola en Brouwmeester-bier worden in de grote keuken voor de gasten ingeschonken, zodat de chronische armoede in de koelkast blijft…"

Uit het leven gegrepen, en die kenschetsende stijl ligt Boudou het beste. Door de snelheid waarmee de roman geschreven is kun je als lezer echter snel de draad kwijt raken. Bovendien leiden de genoemde typeringen zoals hierboven genoemd ook wel eens tot overkill. Wat dat betreft is het dan ook goed dat Boudou op een gegeven moment steeds meer herinneringen opvoert uit zijn jeugd in Marokko. Dit geeft Het Schnitzelparadijs naast de soms te snelle drukte van de spoelkeuken wel de nodige diepgang. Een ideale pocket: nog geen vijf euro voor deze handzame heruitgave, waar qua opmaak alleen opgemerkt kan worden dat de binnenmarges nogal krap zijn. In plaats van zware koek als het onlangs verschenen Het Marokkanendrama van Fleur Jurgens is Het Schnitzelparadijs hapklare, lichte kost. Liefdevol opgediend in de keuken van 'de Blauwe Gier'.

Uitgever: Uitgeverij Rainbow ISBN: 978-90-417-0679-9 Pagina's: 332