Film: Blind

2006 was een goed jaar voor de Nederlandse film. Zwartboek was een groot succes, en met name Ober en Langer Licht waren speelfilms van zeer hoge kwaliteit. Het is te hopen dat de groei zich zal doorzetten, maar het vooruitzicht is goed. Al op 8 februari biedt het eerste veelbelovende debuut zich aan. Tamar van den Dop, vooral bekend als actrice op het toneel en in Karakter, heeft na twee mooie korte films eindelijk genoeg geld bij elkaar gekregen om haar eerste lange speelfilm te regisseren. Het budget bedroeg uiteindelijk maar liefst 3,2 miljoen euro, voor een Nederlandse debuutfilm enorm hoog. Maar met namen als Jan Decleir (Daens, Karakter) en Halina Reijn (Zwartboek) op het affiche en een talentvolle regisseuse mag je verwachten dat het zich wel terug zal betalen.

Het verhaal doet op het eerste gezicht behoorlijk cliché aan: het gaat uiteindelijk om het innerlijk. Daar worden we in elke romantische komedie uit Hollywood toch al mee doodgegooid? Van den Dop pakt het gelukkig een stuk subtieler aan. Blind draait om de liefdesrelatie tussen de onhandelbare Ruben (Joren Seldeslachts), die door zijn blindheid zich letterlijk en figuurlijk afsluit van de buitenwereld, en zijn voorlezeres Marie (Halina Reijn). Ruben transformeert van een lichtelijk gestoorde en vooral bange jongen tot een man die voor het eerst de liefde ontdekt. Dankzij de sprookjesachtige verhalen die Marie met haar zachte stem aan hem voorleest is het alsof hij toch dankzij zijn verbeelding een beetje kan zien. Zijn moeder laat haar zoon, voor het eerst echt gelukkig, maar in de waan dat Marie de beeldschone roodharige vrouw is die hij zich voorstelt. In werkelijkheid mijdt ze mensen het liefst zo veel mogelijk, zodat niemand haar misvormde gezicht hoeft te zien. Ruben en Marie zijn dolgelukkig, totdat dankzij technische vooruitgang de mogelijkheid zich voordoet om Ruben weer te laten zien.

Uiteraard doemt de onvermijdelijke vraag meteen op: is liefde wel echt blind, zal Ruben nog steeds van haar houden? Het zal per persoon verschillen of die het een interessante vraag vindt, maar het probleem met Blind zit hem absoluut niet in het verhaal. Het is vooral de onervaren Joren Seldeslachts die mij niet kon overtuigen. Halina Reijn is zoals altijd goed, maar de liefde tussen de twee leek niet aanwezig. De jonge Belg doet te veel zijn best, waardoor je eerder het idee hebt naar een toneelstuk te kijken. Overacteren werkt op de bühne, maar voor film haalt het de kijker uit het verhaal. Het kon mij dan ook niet zoveel meer schelen hoe het tussen de twee zou aflopen. Zelfs het antwoord op de vraag of Halina dit keer eens haar kleren aan zou houden kon me gestolen worden.

Zonde, want voor de rest scoort Blind op alle punten bovengemiddeld. De verrassende soundtrack van Junkie XL weet de juiste sfeer over te brengen, en cinematografisch is het helemaal genieten. De meeste opnames vonden in Bulgarije plaats, met als gevolg dat het grote grauwe landhuis er prachtig uitziet in het sneeuwlandschap. Wonderschoon zijn de scènes waarin we zien wat Ruben 'ziet' als hij wordt voorgelezen. Een giraffe door een winterlandschap laten lopen paste blijkbaar nog in het budget, en dat is maar goed ook. Het zijn dit soort momenten die het talent van Tamar van den Dop als regisseuse tonen, en Blind toch nog de moeite waard maken. Als je dan ook nog eens daadwerkelijk gelooft wat je te zien krijgt, dan is het zelfs een uniek en mooi liefdesdrama. Maar dat zal helaas niet voor iedereen gelden.

Label: Buena Vista Releasedatum: 8 februari 2007 Kijkwijzer: