CD : Raffaëla - Raffaëla

Henkjan Smits sprak tijdens Idols al zijn twijfels uit over Raffaëla. Niet zozeer over haar zangkwaliteiten, maar over haar slecht getimede zwangerschap. Nu Raffaëla daadwerkelijk met zwangerschapsverlof is, moest de winnares van de laatste Idols-editie uiteraard nog wel even een cd-tje volzingen. De kassa's moeten immers nog gauw even rinkelen voordat de eind augustus uitgerekende Idol bij het grote, cd-kopende publiek is vergeten.
Het eindresultaat valt te lezen op een stickertje dat op de hoes is geplakt. Geen 'Parental Advisory' natuurlijk, maar: "HAAR DEBUUT ALBUM! Met: 13 spetterende tracks, Het duet met Floortje, De Right Here Right Now Video", aldus de wervende sticker.

Een eerste luisterbeurt van dit naamloze debuut wijst al snel uit dat deze cd niet meer is dan een opmaat voor haar volwaardige cd, die aan het eind van dit jaar moet uitkomen. De nummers op dit album zijn voornamelijk covers die ze tijdens de Idols-shows heeft gezongen.
Neem de opener All night long. Oorspronkelijk een bruisende feelgood disco-hit van Lionel Richie, maar wanneer Raffaëla zingt: "Feel it in your heart, feel it in your soul, let the music take control " komt dat tóch niet al te geloofwaardig over. Daarvoor klinkt ze té vaak nét iets te onverschillig.
Opvolger en eerste single Right here right now is geschreven door de Zweedse componist Jörgen Elofsson, die eerder al nummers voor Britney Spears en Kelly Clarkson heeft geproduceerd. Zoals de succesvolle Zweedse firma Ikea hun pre-fab spullen met allerlei benodigde schroefjes en spijkertjes voorzien, heeft Elofsson Right here right now alle ingrediënten meegegeven die een ballad, en ideale kleurloze Sky Radio-single zoal dient te bevatten: opgeklopte arrangementen, pianootje hier, viooltje daar, een hoopvolle tekst, en uiteraard nog een gospelkoor om het geheel met de nodige drama af te sluiten.

Ook de wat zwaardere teksten als Mijn houten hart (De Poema's) en vooral Ik kan het niet alleen (De Dijk) komen wat ongeloofwaardig over. Waar Huub van der Lubbe de kop, de juiste stem en de leeftijd heeft om het soulvolle Ik kan het niet alleen vanuit zijn tenen te zingen, mist Raffaela dit alles. Dat ze de benodigde levenservaring mist om soul te zingen zoals soul gezongen moet worden, kun je háár niet kwalijk nemen; ze kan het immers niet alleen. Maar haar producers zijn er wél verantwoordelijk voor dat we de komende tijd met een light-versie van deze Nederlandstalige soul-klassieker zitten opgescheept. Ook En Voque's My Lovin' is door de live-uitvoering met Big Band, en Raffaëla's ademnood bij het 'Never gonna get it'-gedeelte niet erg geslaagd te noemen.

Het is niet zo dat ze de covers totaal verkracht, of een slechte stem heeft, maar nergens wordt ook maar iets wezenlijks toegevoegd aan het oorspronkelijk nummer. Daarvoor hebben Fluitsma & Van Tijn, toch al niet bekend als de Nederlandse Neptunes, dit album te glad en te veilig geproduceerd. Daarom is de nieuwe single van het album; Voor eeuwig en altijd, ook bijna een verademing: geen cover, maar naast Jouw ogen één van de twee nummers die over haar zwangerschap gaat. Lekker up-tempo, luchtig, en niet te hoogdravend. Vanwege het persoonlijke onderwerp nu wél met passie gezongen, de échte passie en vrolijkheid die het andere nummers vaak ontbreekt. De passie die ook het handelsmerk is waarmee ze Idols gewonnen heeft, of niet, jury?

Nu kan ikzelf als advies wel geven: "Stay Away!", maar ik denk dat elke muziekliefhebber wel weet wat hij/zij bij dergelijke releases kan verwachten. Het enige wat je kunt hopen is dat de kopers van dit album ooit nog eens nieuwsgierig naar de originele uitvoering van de covers op dit album op zoek gaan, mochten ze die nog niet kennen. Dan horen ze dat De Dijk, India Arie, En Vogue en Aretha Franklin een stuk spetterender klinken dan madam Paton.
Ik wens Raffaëla oprecht een voorspoedige zwangerschap toe, maar dit debuutalbum is eigenlijk niets meer dan een "ongelukje".

Label: Sony BMG Releasedatum: 21 april 2006