Boek: John Twelve Hawks - De Reiziger

De Donkere Toren ontmoet The Matrix, met een snufje 1984

Het net gonst van de geruchten. Wie gaat er schuil achter de geheimzinnige schrijver John Twelve Hawks, die zijn identiteit angstvallig verborgen houdt. Is het Dan Brown? Is het Stephen King? Is het een collectief van schrijvers? Dat mysterie hoort allemaal bij de enorme bombarie waarmee het eerste boek van de trilogie wordt gelanceerd. De website maakt het er allemaal niet duidelijker op.

Een fantasy-verhaal, dat zich op het eerste gezicht afspeelt in de gewone wereld. Wij nietsvermoedende stervelingen weten niet dat we allemaal in de greep zijn van de machtige Tabula, die net genoeg illusie van vrijheid en chaos opwerpen om ons zonder protest het opgelegde leven te laten leiden. Maar op de achtergrond speelt zich een strijd af op wereldformaat, waar wordt gevochten voor onze vrijheid en voor toegang tot andere werelden.

Reizigers zijn mensen die het vermogen in zich hebben te reizen naar die andere werelden, en op die manier de macht van het Netwerk te breken. Harkelijns zijn strijders die hun leven inzetten om de Reizigers te beschermen tegen de boze Tabula, een organisatie die chaos -en dus de Reizigers- bestrijdt. Met veel succes, want als het boek begint zijn er geen bekende reizigers meer over. Klinkt dit vaag? Wees gerust, het eerste boek zal niets doen om meer duidelijkheid te scheppen.

Harlekijn Maya (die op de Nederlandse cover verdacht veel wegheeft van Trinity uit de Matrix) gaat op zoek naar de laatste personen die het Netwerk kunnen breken. De Tabula vecht met grote middelen terug. De eeuwenoude strijd tussen de machtige Goliath en de dappere kleine David, waarbij enthousiast maar ietwat onnavolgbaar constant wordt overgelopen van de lichte naar de donkere kant en weer terug.

Dat ik er zelf niet zo kapot van ben ligt waarschijnlijk aan mij, want de meeste kritieken zijn lovend, hordes fans wachten nagelbijtend op het volgende deel. Over het verhaal is duidelijk diep nagedacht, maar er zitten veel haken en ogen aan. De personages zijn weinig sympathiek en erg eendimensionaal. Hun beweegredenen zijn daardoor moeilijk te begrijpen. Je moet het verhaal maar gewoon over je heen laten komen want snappen waar het heen moet is in dit eerste deel echt onmogelijk. Voor fans van de Donkere Toren waarschijnlijk een dikke aanrader, maar of het bij de rest van de lezers inderdaad de populariteit van De Da Vinci code gaat evenaren, dat lijkt mij vooralsnog vooral wishful thinking van de uitgever.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9044314270 Pagina's: 480