Boek: Lemony Snicket - A Series of Unfortunate Events

Deel één van 'Ellendige Avonturen' leest lekker weg, zoals eerder gezegd wijkt de vertelstijl van de Ellendige Avonturen nogal af van de meeste kinderboeken en dit werkt heel fris en verrassend. Een groot pluspunt is ook de ontzettend leuke, sfeervolle en goed verzorgde set illustraties van Brett Helquist. De tekeningen zijn echt een waardevolle toevoeging aan deze reeks.

Zo halverwege het eerste boek heb je al redelijk door wat er verder nog allemaal gaat gebeuren en kun je al gaan voorspellen wanneer de schrijver weer gaat 'inbreken' in het verhaal, maar dit stoort nog niet echt. Bij deel twee begint deze voorspelbaarheid wel al langzaam irritant te worden en bij deel drie werkt het zelfs al negatief op je leeslust. Verder was voor mij de nieuwheid van de aparte vertelstijl van Lemony Snicket er vrij snel af. De boeken lopen niet goed af, hebben geen leuk begin, en in het midden gebeurt inderdaad niet veel leuks. Hoewel dit duidelijk de gimmick van deze serie is, moedigt het mij persoonlijk niet echt aan om verder te lezen, want ik weet toch al dat de boze graaf Olaf terug zal blijven komen en dat de kinderen voorlopig geen rust zullen krijgen. Verder valt het al snel op dat er eigenlijk niet zo heel veel gebeurt in de Ellendige Avonturen, in die zin dat er niet zo veel tijd verstrijkt en er per boek eigenlijk maar één plotje uitgewerkt wordt. In het eerste boek komt Lemony Snicket daar nog mee weg (het is toch het eerste deel waarin je vooral kennis maakt met de hoofdpersonen etc), maar in deel twee en drie maakt dit het geheel toch een beetje magertjes wat mij betreft.

De Series of Unfortunate Events is razend populair in de Verenigde Staten en hoewel ik me dat enerzijds erg goed kan voorstellen (de boeken zijn origineel, makkelijk leesbaar en érg leuk om voor te lezen aan je kids), vond ik de boeken anderzijds al erg snel gaan vervelen. De wel erg vaak herhalende grapjes, het eerder besproken telkens uitleggen van moeilijke woorden en de wel erg dunne plotjes maken van Lemony Snicket's Ellendige Avonturen wat mij betreft geen klassieker. Een leuke afwisseling op het gebruikelijke aanbod aan kinderboeken of leuke voorleesserie zijn de avonturen van de Baudelaire kinderen echter wél. Een verdere plus voor de Lemony Snicket-serie is de marketing: er komt deze kerst een film uit over de eerste drie boeken met Jim Carrey (altijd goed voor de kids natuurlijk) in de rol van Graaf Olaf, alsmede een game op alle mogelijke platforms over de ellende van Violet, Claus en Roosje (zie ook de FOK!-review over de PS2 versie hiervan).

De game en de film

Het totaalpakket is dus erg goed verzorgd en uitgebreid. Uitgangspunt en vertelstijl van de boekenreeks lenen zich erg goed voor verfilming en game, en de kinderen zullen het zeker leuk vinden om hun helden van het witte doek te herkennen in de boeken en/of games.

Lemony Snicket - A Series of Unfortunate Events
Hardcover (341 Pagina's)
Uitgeverij Ploegsma