Boek: Het hoofd van Ferdinand Cheval - Spinvis, Bente Hamel

Hoewel Ingmar Heytze veel elementen uit het hoorspel overneemt, is zijn verhaal is wat afstandelijker, met meer droge humor en minder emotie. Alice heeft een veel kleinere rol; Cheval was al een curieuze zonderling voor haar ziekte. Als postbode, vertelt Heytze, kon hij al obsessief bezig zijn met zijn werk: zo weigerde hij om brieven op straat te overhandigen als hij de geadresseerde daar toevallig tegenkwam, want dat zou de essentie van het vak teniet doen. Zijn stijl is heel prettig om te lezen, en het enige nadeel is dat je het boekje wel erg snel uit hebt.

Het verrassingspakket (SPOILER!)

Naast de cd’s en het boekje zijn er nog een aantal verrassingen (die ik nu ga verklappen, dus ga eventueel verder op de volgende pagina): een foldertje met inspirerende spreuken, een hopelijk inspirerende steen, een ansichtkaart van Ferdinands Paleis, en een klein knip-en-plak bouwpakket ervan. Nauwkeurige studie door een bouwkundige bevestigde mijn vermoeden dat dit bouwpakket onmogelijk in elkaar gezet kan worden zonder minstens twee natuurwetten te overtreden.

De meeste onderdelen van het pakket zijn niet echt ontworpen om de tand des tijds te doorstaan. Het boekje is voorzien van een slappe kaft met nietjes, de cd’s zitten in een omgevouwen papiertje dat ook nog eens aan twee kanten open is, en de verpakking waarin dit alles is opgeborgen heeft het op weg naar mijn huis al begeven. Degenen die langer dan een week of twee van het geheel willen genieten zullen dus zelf twee cd-doosjes en een stevige envelop moeten aanschaffen.