Game Preview: Perimeter

Waar gaat het over?

De wereld zoals wij die kennen bestaat niet meer. Gigantische mobiele steden reizen door de ruimte door interdimensionale portalen.

Geleid door de Spirits, maken negen immense schepen deel uit van een exodus en gaan op een reis die hen van planeet naar planeet leidt. De inwoners van de nieuwe dimensie waar de schepen reizen, de Scourge, vormen een groot gevaar voor alle deelnemers aan de reis, die volgens de Spirits moet leiden naar een vruchtbare wereld zonder Scourge, waar een nieuw bestaan kan worden opgebouwd.

De reis duurt vele eeuwen, waarin generatie na generatie van dit ras in de voetstappen van de vorige treedt. Sommige deelnemers aan de Exodus beginnen echter te twijfelen aan de Spirits, waardoor de politieke spanningen hoog oplopen en een splitsing onvermijdelijk is. Zo breekt er oorlog uit.

In Perimeter volg je deze reis vanuit het perspectief van de verschillende facties.

Wat is er nieuw?

Misschien wel de belangrijkste vraag. Wat maakt Perimeter tot zo'n unieke, wellicht revolutionaire RTS-game? Er is een aantal dingen waarin het spel wezenlijk verschilt van een doorsnee Command & Conquer kloon.

Realtime terraforming

Voor het eerst is het landschap een actief deel van het spel. Eenheden die schade aanrichten, explosies en zelfs geologische processen beïnvloeden het landschap, en dus het spel!

Als de planeet het bijvoorbeeld langzaam begeeft, zul je merken dat er barsten door het landschap gaan lopen. Dat heeft invloed op de staat van je gebouwen, die begeven het namelijk ook langzaam. Wordt het gebouw vernietigd dan zul je eerst de barsten/scheuren moeten herstellen voordat je er weer op kunt bouwen. Dan is het goed in de gaten houden wat de planeet daarna weer voor je in petto heeft!

Perimeters

De naam van de game is afgeleid van dit onderdeel van het spel. De perimeter, letterlijk omheining, is een energieschild dat je snel aan en uit kunt zetten. Het schild beschermt je tegen aanvallen van buitenaf, maar slurpt energie!

Territoriale strijd

Jij als speler hebt een perimeter opgezet, maar je vijand doet dat ook. Ieder bouwt een netwerk van energie-collectoren dat tevens het territorium afbakent. Dat maakt deze perimeters tot een strategisch punt in iedere strijd. Sla een gat in het netwerk van je vijand en hij zit zonder energie. Geen energie, geen nieuwe eenheden en gebouwen en al gauw ook geen energie om de perimeter in werking te houden!

Sterker nog, snijd een deel van het netwerk van je vijand los en sluit het aan op je eigen netwerk! Veel meer energie en dus een sterkere positie.

Resources? Energie!

Geld, eten, hout, kolen, door de jaren heen heeft een veelvoud aan bronnen gediend als voedingsbron voor RTS-games. Zonder bronnen geen gebouwen en eenheden. In Perimeter is de enige bron energie. Die energie verkrijg je door middel van collectoren (die aan elkaar gelinkt de perimeter vormen) en verbruik je door het bouwen van gebouwen en eenheden.

Transformeerbare eenheden

Bij de meeste RTS-games is een eenheid een eenheid. Een soldaat is een soldaat en zal nooit meer worden dan een (al dan niet opgewaardeerde) soldaat. In Perimeter is dat anders. Je bouwt basiseenheden en met genoeg basiseenheden zet je die eenvoudig om naar meer geavanceerde eenheden. Je zet bijvoorbeeld drie officieren om in één sniper. Kleiner in aantal, maar veel krachtiger. Met genoeg energie zet je je eenheden van de ene naar de andere soort om, zodat je je in een gevecht snel kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dat wordt opletten geblazen!

Squads i.t.t. losse units

Een verandering die me in het begin een paar vreemde blikken opleverde, is dat ik het niet voor elkaar kreeg om losse units ergens op af te sturen. In Perimeter werk je niet langer met losse eenheden die je in eventueel zelf samengestelde groepen opdrachten geeft, maar met squads. Ieder squad is een groep eenheden die opdrachten uitvoert. Niet te splitsen in delen, alles doe je met die groep. Door meer Command Centers te bouwen kun je meerdere squads gebruiken.