In de jaren tachtig maakte Jimmy veel tracks, CD's en andere muzikale uitstapjes waarbij het gebruik van zijn falsetto kopstem erg opviel in de hitlijsten. Zijn muzikale pad begon met Bronski beat, een voor die tijd vernieuwende popgroep, en de single "smalltown Boy", maar het echte succes kwam met de nieuw opgerichte The Communards en die bekende single "Don't Leave Me This Way". Vele CD's en singles zouden volgen, in totaal meer dan twintig, met wisselend succes. Daarna werd het stil, maar Jimmy, nu 44, vond het tijd om terug te keren in muziekland en zijn tanden stevig te bijten in het vlees van de muziekbusiness. Maar waarom doet hij dat met deze draak van een CD? In de hedendaagse hitlijsten komen we wel vaker oude rotten in het vak tegen die in een nieuw jasje het podium beklimmen, maar de jas van Jimmy zit niet lekker. Dat is al te horen bij openingstrack Could It Be Love. Ik moet meteen denken aan de mislukte comeback van Cher een paar jaar geleden. De dancebeats zijn achterhaald en het nummer toont weinig variatie. Ook de daaropvolgende nummers klinken vlak, eentonig en vooral heel erg achterhaald. Burn klinkt alweer wat frisser, maar de grote vergissing erna, een cover van Ain't No Mountain High Enough wil maar niet krachtig, origineel of spetterend overkomen.
I Always Be Around is het eerste niet-dancy nummer en gaat richting Jamaicaanse invloeden. Nu blijkt wat de liedjes zo hol, afstandelijk, mat en sfeerloos maakt: de eentonige stem van Jimmy Somerville. Zijn stem raakt nergens en lijkt alleen maar te bestaan uit kopstemriedeltjes. Dit is dodelijk voor het album, want hoe romantisch teksten kunnen zijn, als het gevoel mist heb je er niks aan. Na deze track is het weer dance-tijd. Wederom kunnen de tracks mij niet bekoren en na een aantal keer luisteren ontstaat er bij mij zelfs ergernis over de saaie en brave aanpak van deze comeback. Waarom heeft deze man er niet over nagedacht om een andere baan te zoeken of in ieder geval een poging te wagen zijn stijl in een goed zittende jas te gieten? Ik heb in ieder geval de neiging om er absoluut niet meer woorden aan vuil te maken dan ik nu doe, want voor FOK!ers is dit waarschijnlijk een plaat om lekker links te laten liggen in de platenzaken.
Label: BMG Releasedatum: Juni 2005Waardering: Must See/Buy/Do Aanrader Redelijk Tsjaa... STAY AWAY!!!!
Ook bij mij ging bij het lezen van de naam geen belleteje rinkelen, maar toen ik de foto zag zeker wel. Het klinkt in ieder geval niet als een cd die ik hier op de plak zou willen hebben staan. foto
Jerruh toch, al je belletjes moeten direct gaan rinkelen bij de naam van Sommerville - homo-icoon avant la lettre en met Bronski Beat en The Communards verantwoordelijk voor prachtige jaren 80 pop.
Op dinsdag 21 juni 2005 14:15 schreef n00cL30n het volgende: is het meeste materiaal vergelijkbaar met andere Bronski Beat en Communards nummers? Of is het gewoon filter- hype- pop?
ik weet niet of jij veel van de coming back van cher hebt meegemaakt een paar jaar geleden? zowat elk nummer dat op dit album staat lijkt daarop en ik mis juist dat vooruitstrevende van vroeger.
Op dinsdag 21 juni 2005 14:08 schreef SCH het volgende: Jerruh toch, al je belletjes moeten direct gaan rinkelen bij de naam van Sommerville - homo-icoon avant la lettre en met Bronski Beat en The Communards verantwoordelijk voor prachtige jaren 80 pop.
ik kende een aantal nummers van zijn stem, maar zijn naam heeft nooit vast gehangen bij mij.... Bonski beat wel weer, maar die popinvloeden hebben mij eigenlijk nooit echt geraakt...
Op dinsdag 21 juni 2005 14:42 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ik kende een aantal nummers van zijn stem, maar zijn naam heeft nooit vast gehangen bij mij.... Bonski beat wel weer, maar die popinvloeden hebben mij eigenlijk nooit echt geraakt...
Mij wel maar vooral ook als homo-icoon. Maar ik heb meer met Morrisey en Marc Almond eigenlijk.
Op dinsdag 21 juni 2005 18:16 schreef Tokus het volgende: Hoe kom je erbij dat hij 37 is? Hij is van 1961.
Bovendien had hij z'n grootste successen in de jaren '80, niet in de jaren '90 zoals je review suggereert.
ha dat jaren negentig is een foutje, aangezien er twee richtingen zijn: de ene richting noemt de jaren 80 de periode tussen 1970 en 1980 en de andere tussen 1980 en 1990 en ik heb de laatste redenering gebruikt...en zijn leeftijd had ik van een website, waar dat stond, (er stond geen geboortedatum, maar zijn letterlijke leeftijd, wat ik heb overgenomen) dus dat is niet echt mijn fout. Reviewes gebruiken daarvoor materiaal van wat op andere websites te vinden zijn in verband met biografieen
zeker een belgische showbizsite gebruikt? Dat is de enige waar ik op vind dat hij 37 is...
Pak gewoon de AllMusic Guide, bij bekendere artiesten klopt wat daar staat meestal wel. Elke reviewer behoort die toch wel in z'n bookmarks te hebben, voor als er geen bio wordt meegeleverd....
Op dinsdag 21 juni 2005 19:47 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ha dat jaren negentig is een foutje, aangezien er twee richtingen zijn: de ene richting noemt de jaren 80 de periode tussen 1970 en 1980 en de andere tussen 1980 en 1990 en ik heb de laatste redenering gebruikt...en zijn leeftijd had ik van een website, waar dat stond, (er stond geen geboortedatum, maar zijn letterlijke leeftijd, wat ik heb overgenomen) dus dat is niet echt mijn fout. Reviewes gebruiken daarvoor materiaal van wat op andere websites te vinden zijn in verband met biografieen
Bronski Beat, waar hij kopman was, scoorde de eerste hit (smalltown boy) volgens mij ergens in of rond 1984. Later had J.S. nog hits met the Communards, dat was volgens mij in 1986 en 1987. Volgens mij is hij van mijn leeftijd (ik ben van 1963), kan wel een paar jaar schelen.
Lijkt me inderdaad lastig als je info zoekt, en die info is niet overal gelijk...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
Op dinsdag 21 juni 2005 14:40 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ik weet niet of jij veel van de coming back van cher hebt meegemaakt een paar jaar geleden? zowat elk nummer dat op dit album staat lijkt daarop en ik mis juist dat vooruitstrevende van vroeger.
Tja, ik zag dat met afgrijzen tegemoed komen.
KOTS... Alleen maar op de plaat kunnen komen doordat je een voicebox over je stem gooit... Maargoed...
Dus niet vergelijkbaar met zijn vroegere materiaal.... Errug jammer dus.
Op woensdag 22 juni 2005 15:32 schreef Tokus het volgende: verbeter je je fouten trouwens niet?
Misschien kan het zo zijn dat ik momenteel even niet constant achter mijn computer zit wegens andere zaken en zo heel af en toe heen en weer flits langs allerhande posts!? me dunkt zeg...
Op woensdag 22 juni 2005 18:41 schreef Tokus het volgende: je had genoeg tijd om een lange reply te posten, dus ook genoeg tijd om even wat kleine foutjes aan te passen.
nevermind dude, je kan moeilijk doen of je kan moeilijk doen....
Op woensdag 22 juni 2005 20:01 schreef Tokus het volgende: of je kan je huiswerk beter doen.
ik heb die gegevens van een site die mij van hogeraf is aanbevolen en het stond ook nog eens op een andere site die ik zelf tegenkwam... en nee het waren geen belgische sites. Heb ik met dit reviewu jouw alltime fav. popidool beledigd ofzo, dat je zo door blijft mauwen.
nee hoor. Ik ben geen Jimmy Sommerville fan, ik ken niet meer dan de bekende nummers, maar ik vond het gewoon erg slordig staan, evenals dat je het niet direct verbetert (en iets zegt me dat je dat ook niet gedaan had als ik het niet nog een keer gezegd had). En dan steek je je eigen research fouten op wat anders. En blijkbaar kun je nog niet tegen kritiek ook.
en ik ben zo'n sadist dat ik het leuk vind om je op te naaien door door te gaan foto
Bronski Beat, waar hij kopman was, scoorde de eerste hit (smalltown boy) volgens mij ergens in of rond 1984. Later had J.S. nog hits met the Communards, dat was volgens mij in 1986 en 1987. Volgens mij is hij van mijn leeftijd (ik ben van 1963), kan wel een paar jaar schelen.
Lijkt me inderdaad lastig als je info zoekt, en die info is niet overal gelijk...!
Bronski Beat was 1984 idd, 4 hits w.o Smalltown Boy en Why?, beiden vaste waarden in de Homo Top 100. Zeer camp is de hit Love To Love You (cover Donna Summer)/Johnny Remember Me(ook een cover, weet niet van wie), het duet met die andere Opper-Homo uit de 80's Marc Almond. De hitmachine werd vanaf 1986 voortgezet onder de roze vlag van The Communards met als grootste hits de covers Don't leave me this way (Thelma Houston)en Never can say goodbye (Gloria Gaynor). Ik behoor niet tot de doelgroep maar ik werd toch altijd wel erg vrolijk van deze plaatjes!! Ook solo ging Jimmy verder met het recyclen van oude disco (gay) hits zoals You make me feel (mighty real) (Sylvester). Zn laatste hit is van 1990 en was (uiteraard) weer een cover To Love Somebody (Bee Gees). Errug he, dat er mensen zijn die dit allemaal weten......... foto
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
----- RSTRCTD EP, now on BEATPORT! -----
your
clothes
on!
your
clothes
on!
En waarom? Precies, vanwege die stem...
Wat heb ik me destijds ge-ergerd aan dat stemmetje...! foto
Zonder de cd te kennen weet ik nu al dat je helemaal gelijk hebt met je review...
Bovendien had hij z'n grootste successen in de jaren '80, niet in de jaren '90 zoals je review suggereert.
your
clothes
on!
Pak gewoon de AllMusic Guide, bij bekendere artiesten klopt wat daar staat meestal wel. Elke reviewer behoort die toch wel in z'n bookmarks te hebben, voor als er geen bio wordt meegeleverd....
Bronski Beat, waar hij kopman was, scoorde de eerste hit (smalltown boy) volgens mij ergens in of rond 1984.
Later had J.S. nog hits met the Communards, dat was volgens mij in 1986 en 1987.
Volgens mij is hij van mijn leeftijd (ik ben van 1963), kan wel een paar jaar schelen.
Lijkt me inderdaad lastig als je info zoekt, en die info is niet overal gelijk...!
KOTS... Alleen maar op de plaat kunnen komen doordat je een voicebox over je stem gooit... Maargoed...
Dus niet vergelijkbaar met zijn vroegere materiaal.... Errug jammer dus.
Thanks voor de waarschuwing. foto
----- RSTRCTD EP, now on BEATPORT! -----
your
clothes
on!
your
clothes
on!
your
clothes
on!
en ik ben zo'n sadist dat ik het leuk vind om je op te naaien door door te gaan foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken