CD Review Winds - Reflection of the I

De band Winds is een Noorse band die ontstaan is uit bandleden van bekende bands als: Mayhem, Arcturus, The Kovenant, Jack In The Box, Tritonus, Sensa Anima, Khold etc. De formatie van Winds was alweer 7 jaar geleden dit met als doel om muziek van topkwaliteit te maken. Op persoonlijk vlak om zich muzikaal te verbeteren, maar ook uit een gemeenschappelijk doel om een orginele band op te richten die net even anders is als andere bands. Dat doel is bereikt door elementen van voornamelijk klassieke muziek en metal te combineren.

Het geluid van Winds klinkt erg volwassen en orgineel wat voor een groot deel komt door de diversiteit aan gebruikte instrumenten zoals acoustische gitaren, metal gitaren, klasieke piano, snaarinstrumenten, zweverige synthesizer en sublieme drums. En ook de schitterende wat donkere maar duidelijke zangstem van Lars draagt daar aan bij. De bandleden hebben zeer verschillende muzikale achtergronden, maar als je eerder werk van hun kent dan weet je dat het stuk voor stuk exceptioneel goede muzikanten zijn, daarmee heeft Winds de basis voor muziek van topkwaliteit.

Hun eerste werk is genaamd 'Of Entity and Mind' waar vijf nummers op te vinden zijn en werd uitgebracht op 14 mei 2001 na een jaar werk. In maart en april van het zelfde jaar werkten ze ook aan hun tweede titel 'Reflections Of The I' welke in oktober 2001 uitgebracht werd (waar je hier dus mijn review van kunt lezen). Winds is ook al begonnen aan een derde album waar verder nog niets over bekend is.

De band is onstaan door het samenkomen van vier bijzondere muzikanten waaronder Jan Axel von Blomberg die door velen gezien wordt als de allerbeste (metal)drummer maar voor degenen die hem en de andere drie niet kennen (waaronder ikzelf tot voor kort) hieronder even een introductie:

Lars Eric Si
Is degene die de indrukwekkende en krachtige zangstem van deze band voor zijn rekening neemt. Maar hij kan ook goed overweg met meerdere soorten instrumenten, waar hij al mee begon toen hij pas vier jaar was. Over de jaren speelde hij in veel verschillende bands waaronder Sensa Anima. In het jaar 2000 kreeg hij een Noorse Grammy voor zijn bewonderenswaardige zangtalenten. Het meedere aantal muziekinstrumenten waar hij mee uit de voeten kan geeft wel aan dat hij ook beïnvloed is door zeer verschilende muzieksoorten. Voor Winds neemt hij ook de grote Bass voor zijn rekening.

Carl August Tidemann
Hij is de excellente gitarist die Winds versterkt. Hij begon met gitaarspelen toen hij 17 was als leerling van de Noorse gitaarvirtuoos Mats Eriksen. Niet veel later ging hij studeren aan de 'Guitar Institute of Technology' in Hollywood die bekend staat als een van de beste 'gitaarscholen' ter wereld. Mede door het fanatieke repeteren wat hij elke dag vele uren deed groeide hij uit tot een exceptionele gitarist en kreeg hij uiteindelijk van een Italiaans muziekblad de 'guitar player of the year award'. Hij is muzikaal beïnvloed door Rock, Metal, klassiek, Jazz en Fusion.

Jan Axel von Blomberg

Hij zal voor velen geen introductie meer nodig hebben maar voor anderen wel, zelfs als ik vertel dat hij ook wel bekend staat als Hellhamer zullen er waarschijnlijk bij sommigen nog vraagtekens blijven staan. Hij is een heuse drumlegende die door velen gezien wordt als de beste (metal)drummer die er op dit moment is. Hij heeft danook al twee keer een Noorse Grammy in ontvangst mogen nemen. Blomberg staat vooral bekend als een ruige drummer maar laat bij Winds zien dat hij elke stijl uitstekend aankan.

Andy Winter

Hij begon met pianolessen toen hij 9 was. Hij is vroeger sessie-bassist geweest en speelt de laatste tijd ook soms gitaar. Hij produceert muziek zo ook voor Winds en hij is dus voor een groot deel verantwoordelijk voor het unieke geluid van Winds. Zoals in de muziek goed te horen is heeft hij een klassieke achtergrond.