Interview: Redemption
Wie het statement van Nicolas erover wil lezen kan hier klikken.
Het spreekt voor zich dat FOK! Nick en zijn naasten veel sterkte wenst hiermee. Houd er rekening mee bij het lezen van onderstaand interview dat ten tijde van dit interview mij de situatie omtrent zijn gezondheid nog onbekend was.
Wat kunnen de fans verwachten van het nieuwe album?
Ik heb niet het idee dat er revolutionaire veranderingen zijn. Het is zeker een Redemption album en heeft dus ook ons kenmerkend geluid. Zware agressieve riffs, sterke melodieën, een balans tussen techniek en muzikale ideeën en veel emotie in de manier van de muzikale en vocale uiting. Maar tegelijkertijd is er groei. Ik denk dat ik een betere en meer geoefende songwriter word en ik denk dat we de grenzen blijven opzoeken wat betreft zware riff-georiënteerde metal met sterke melodieën. Qua tempo zijn we denk ik ook wat gevarieerder op dit album. De productie is deze keer de meest heldere èn zware die we ooit hebben gehad.
Met de release van zo'n album, is het tijd om achterover te gaan leunen en te relaxen of is het tijd voor een nieuw project?
We gaan in 2010 in zowel de VS als Europa touren en daarna is het tijd voor weer een cd.
Hoe komt een nummer eigenlijk tot stand? Hoe verloopt het schrijfproces bij Redemption?
Verschillende nummers komen op verschillende manieren tot stand. Soms heb ik een melodie in mijn hoofd en schrijf dan een nummer of gedeelte ervan. Andere keren heb ik een riff of een opvolging van riffs in gedachte en maak daar een geheel van en wanneer dat dan klaar is begin ik met het zingen van een melodielijn. Over het algemeen is het zo dat tijdens het schrijfproces ik wel een melodie in mijn hoofd krijg en die dan zing met onzin woorden als 'na na na' of 'la la la'. Later vervang ik die dan door echte woorden.
Meestal voltooi ik het schrijven van het nummer en stuur dan de rauwe pre-productie mixen naar de anderen, die soms commentaar hebben of veranderingen willen. Dan beginnen we met de opnamen. Chris, Sean en Greg uiten hun ideeën via de toevoegingen of veranderingen. Over het algemeen heb ik een vrij rudimentair idee van wat ik hoor qua drums, bas en keyboard en de jongens maken hier dan hun eigen ding van. Op deze manier komt ieders aandeel naar voren, hoewel ik de enige songwriter ben.
Een vraag voor Ray Alder: wat zie je als je 'hoofd'band, Redemption of Fates Warning?
Beide zijn gelijk, maar Fates komt op de eerste plaats. Gelukkig kunnen de twee goed naast elkaar bestaan.
Wat voor plaats neemt Redemption in jullie leven in, voelt het als een project of is het letterlijk je leven?
Het is een band, geen project. De leden zijn er toegewijd. Tegelijkertijd is het vandaag de dag niet praktisch om helemaal te leven voor een band in ons genre. We hebben ook families en ik heb ook een behoorlijk intensieve carrière.
Downloaden is een veelbesproken onderwerp tegenwoordig, ik ben benieuwd naar jouw standpunt. Wat denk je van mensen die er voor kiezen jullie muziek te downloaden in plaats van kopen?
Het is diefstal en devalueert muziek totaal. Het internet is een krachtige promotieplek en als band hebben we altijd samples van onze muziek online gezet. Het is geen truc om ervoor te zorgen dat mensen het album kopen, maar het gaat om erkenning voor de investering van tijd en geld waarmee het creëren van muziek gepaard gaat.
Tegelijkertijd heeft niemand het geboorterecht om z'n brood te verdienen met muziek. Downloaden is helaas een realiteit en artiesten moeten maar leren om er mee om te gaan.
Ik denk dat het resultaat zal zijn dat minder bands exceptionele muziek maken en het publiek zal daar uiteindelijk onder lijden. Maar dit is de manier waarop de industrie zich heeft ontwikkeld.
Hoe staan jullie tegenover Dream Theater? Van de ene kant lijkt Redemption zich graag met hen te identificeren aangezien jullie met ze getoured hebben en meegewerkt hebben aan het nummer 'Stream of Consciousness', van de andere kant moet het irritant worden steeds met hen vergeleken te worden?
Het irriteert mij niet, het is zelfs vleiend. De meeste bands in dit genre zullen er niet aan ontkomen met hen vergeleken te worden, tenzij ze iets doen wat totaal niet als Dream Theater klinkt. We zijn geloof ik nooit een 'clone' band genoemd, zoals sommige anderen. Ik denk dat we genoeg verschillende dingen hebben en dat niemand ons met elkaar verwart. Ze hebben gewoon een standaard gezet voor het gehele genre en het is vanzelfsprekend om zowel door hen beïnvloedt als met hen vergeleken te worden.
Wanneer hebben de Nederlandse fans weer een kans om jullie live te zien? Is er nog iets dat jullie kwijt willen aan hen?
Sprak ik maar Nederlands! Mijn vader is geboren in Amsterdam maar het enige Nederlands dat ik als klein kind geleerd heb zijn blijkbaar geen hele nette woorden! In ieder geval heel erg bedankt voor alle belangstelling en steun! We hebben er in 2007 met veel plezier gespeeld en ik zou graag terugkomen. Het is erg moeilijk voor kleinere bands om een Europese tour samen te stellen waar geen verlies op geleden wordt, dus het zal aan de omstandigheden liggen. De economische situatie helpt ook niet echt mee. Maar vroeg of laat hebben we vast weer een kans om in Nederland te spelen en ik kan niet wachten!
Welk nummer kun je aanraden voor mensen die nog niet bekend zijn met Redemption?
Van het nieuwe album zou ik 'Black and White World' aanraden als goed voorbeeld. Het beslaat een vrij breed terrein voor één nummer; er is veel dynamiek, variërend van rustige momenten tot meer agressie, er is veel aandacht voor techniek zonder dat het overdreven is en in de zang zit veel emotie. Het is een goed voorbeeld van hoe Redemption klinkt denk ik.
Lees hier de review van 'Snowfall on Judgement Day'
De officiële website van Redemption
Muziekforum FOK!