Tearaway

Anderhalf jaar na de release van de PlayStation Vita heeft het systeem nog altijd geen vaste voet aan de grond op de handheldmarkt. Dit ligt niet aan het systeem zelf, maar wel aan het gebrek aan system sellers. Na al dat wachten zou het wel eens kunnen dat Sony  met Tearaway eindelijk zo’n titel in handen heeft.

Tearaway-header (Foto: Sony)

Een van de problemen met PlayStation Vita was dat vele games de unieke features van de handheld niet of slecht gebruikten. Daar heeft Media Molecule een antwoord op gevonden. Tearaway is een platformer die volledig de vierde muur doorbreekt, door gebruik te maken van alles dat PlayStation Vita te bieden heeft.

Zo wordt er volop gebruik gemaakt van de twee camera’s op het systeem. De speler wordt af en toe als het ware in het spel geprojecteerd; tijdens cutscenes doemt plotseling je gezicht op, op de plek waar de zon normaal gezien aan de hemel staat. De NPC’s in de game hebben het ook vaak over de speler, die als een soort van almachtige god wordt voorgesteld.

Tearaway (Foto: Sony)

Jij controleert alles wat in de game gebeurt; dat blijkt uit alles wat in Tearaway gebeurt. Dit blijkt ook uit de originele manier waarmee het touchpad aan de achterkant van PlayStation Vita in het spel geïmplementeerd is. De speler kan op bepaalde plekken objecten bewegen door met zijn vinger op het touchpad de duwen. Die vinger komt dan ook echt tevoorschijn in de spelwereld.

Tearaway gaat nog verder dan dat. De game heeft een hele vreemde grafische stijl; alles is als het ware gemaakt uit opgevouwen papier. De lijn tussen de spelwereld en de echte wereld vervaagt ook hier. Door blueprints te verzamelen, kun je tutorials vrijspelen om de verschillende objecten, monsters en personages in het echt na te maken met papier.

Tearaway (Foto: Sony)

Al het bovenstaande is wel leuk en aardig, maar het zou niet veel voorstellen als Tearaway technisch niet in orde is. Dit is echter niet het geval. Het besturen van je personage voelt goed aan en de puzzels zijn, hoewel soms iets te simpel, leuk en onderhoudend. Het doel van Tearaway is dan ook een spel te zijn voor heel de familie.

Tearaway doet iets heel unieks: het laat de speler voelen alsof hij echt in het spel zit en iets te zeggen heeft over de wereld. Combineer dit met de prachtige graphics en de originele toepassing van de features van PlayStation Vita, en je hebt het recept voor een must-have op de handheld van Sony.