Tearaway

Soms komt er zo’n spel uit dat een synoniem voor creativiteit uitstraalt. Dit keer hebben we er zo een voor PlayStation Vita.

Header

De eerste kennismaking met Tearaway was op gamescom in Keulen. Sony liet tijdens de persconferentie het nieuwe paradepaardje van MediaMolecule zien, de ontwikkelaar die het uitermate creatieve LittleBigPlanet op ons los heeft gelaten. Tearaway is een spel waarin papier en alles dat je daarmee kan doen, centraal staat. Mijn lerares handvaardigheid zou trots op me zijn als ze zag wat ik tijdens de E3 met papier kon doen!

Tearaway

In Tearaway speel je de mannelijke Iota of de vrouwelijke Atoi, wat jij wil. Je moet een speciaal bericht afleveren aan een bijzonder persoon, namelijk naar jou, de speler. Jij hebt namelijk hun wereld in je hand. Het leuke is dat jij, de speler, Atoi of Iota moet begeleiden naar het hoogste punt in hun wereld om jou de boodschap te overhandigen. Klinkt vreemd? Wacht maar dat je hun wereld ziet.

Tearaway

De wereld is namelijk geheel van papier. Zelfs Atoi en Iota zijn gevouwen. Origami voor gevorderden zeg maar. Als speler gebruik je heel veel features van de PlayStation Vita. Zo staan er enkele papieren bongo’s en jij moet op de achterkant van de handheld tappen om er muziek mee te maken. Als je personage op de drums staat wordt deze omhoog geschoten. Wil je nog hoger, dan gebruik je het ding als trampoline. Timing van het drummen wordt dan belangrijk.

Tearaway

Op sommige plekken kun jij als speler je mengen met de spelwereld. Letterlijk, want je ramt door de achterkant van je Vita door het scherm om vijanden aan te pakken met je vinger. Dat zal ze leren! Niet alleen de achterkant van de Vita wordt gebruikt. Ook beide camera’s worden actief gebruikt. Een of andere eekhoorn vraagt je bijvoorbeeld om soms een foto te maken om daarna toe te passen als texture in de spelwereld. Dat je jouw eigen hoofd soms op het scherm ziet is even schrikken, tenminste in mijn geval.

Tearaway

Er wordt soms ook creativiteit van de speler gevraagd, hetzelfde eekhoorntje in het spel wil bijvoorbeeld een hoedje en jij mag dat door middel van het touchscreen uitknippen uit een vel papier. Je mag in de spelwereld van Tearaway zelf ook allerlei papieren popups uitrollen, vouwen of knippen en het voelt allemaal heel natuurlijk. Dat daar hele creatieve puzzels en platformelementen moet je eigenlijk ervaren, het maakt alles op het scherm creatief en leuk.

Tearaway

Dan is er nog de sfeer die door de setting en de muziek wordt gecreëerd. De natuur, de tentjes en de achtergrondmuziek laten je denken dat je ergens in een country-indianenwereldje bent gekomen. Het is allemaal heel tof in elkaar gezet en dat in combinatie met de geniale papieren puzzels en gevaren zorgen voor een heel compleet spelervaring. Het werkt ook andersom: als je een level uitspeelt krijg je een schema om een echt papiermodel te vouwen die jouw voortgang in het spel moet uitbeelden.

Terwijl je het personage begeleidt naar dat hoge topje zul je heel wat platforming moeten doen. Jij als god van die wereld moet je beste papieren beentje voorzetten om hem of haar te helpen. Ik mocht maar een gedeelte spelen en nadat ik moest stoppen had ik het muziekje nog een uur of wat in mijn hoofd en wilde ik eigenlijk nog meer spelen. En wat het bericht is? Dat gaan we pas na 23 oktober te weten komen, als Tearaway uitkomt op PlayStation Vita.