Wonderbook: Book of Spells

Wat hebben J.K. Rowling en Sony voor connectie met elkaar? Verhalen vertellen natuurlijk! Met Wonderbook werken zij samen om de Potter-wereld uit te breiden.

Header

De combinatie games en educatie krijgt een nieuwe manier van presentatie erbij. Het concept Wonderbook maakt gebruik van augmented reality. Het enige dat je nodig hebt zijn een PlayStation Move en een speciaal boek om de avonturen tot leven te laten komen op je televisie. Eigenlijk is het heel simpel: je gaat voor de televisie zitten met het boek voor je en een PlayStation Move in je hand. De PlayStation Eye-camera ziet jou, het boek en de Move-controller en laat op het beeldscherm allerlei dingen gebeuren rondom jouw digitale evenbeeld. Zo kun je de meest bizarre dingen vertellen met games, terwijl het lijkt alsof je een soort van boek leest.

WonderbookWonderbook: Book of Spells

Het Wonderbook-project belooft veel educatieve, maar ook entertainmentspellen. Sony trapt meteen met een grote naam af, want niemand minder dan J.K. Rowling, schrijfster van de wereldberoemde Harry Potter-boeken, gaat verhalen schrijven voor Wonderbook. Het eerste toverspel uit haar hoge hoed is Wonderbook: Book of Spells

J.K. Rowling leert ons de geschiedenis en het uitvoeren van toverspreuken in dit spel. Het Book of Spells is een tweehonderd jaar oud boek dat in de Harry Potter-wereld geschreven is door Miranda Goshawk. Als je het boek opent kom je in de bibliotheek van Hogwarts terecht. Hier ga je de lessen uit het boek volgen. Met de Move, die op televisie een toverstaf is, moet je een toverspreuk ‘tekenen’. Maar er zijn ook andere interactieve dingen, wat te denken van een brandje in je boek dat je moet doven door met je handen het uit te slaan. Daarna moet je het as van je pagina afvegen. Hoe verder je komt in het boek, hoe lastiger de tekens en opdrachten worden. Je leert zo’n twintig spreuken en per hoofdstuk krijg je een soort examen.

Wonderbook: Book of SpellsWonderbook: Book of Spells

In de demo leren we bijvoorbeeld hoe we dingen kunnen verkleinen. Als examen zijn we in een piramide met schorpioenen achter ons aan. Als je een doodlopende muur tegenkomt, moet je jezelf verdedigen. Dat kan door vuur te gebruiken, maar er is een simpelere oplossing. Er ligt namelijk een rooster tussen jou en de schorpioenen, dus door ze te verkleinen vallen ze door het rooster. Als je deze proef hebt doorstaan moet je vragen beantwoorden van de sfinx om door te gaan naar het volgende hoofdstuk.

Doodgaan of te lastige vragen zijn niet te vinden in deze game. Voor de tests krijg je huispunten zoals studenten op Hogwarts. Rowling heeft nieuwe korte verhalen over studenten geschreven, die vrij te spelen zijn met deze punten. En dat is wat het spel aantrekkelijk maakt voor de Potter-fans, er is zoveel achtergrondinformatie, anekdotes en gedichten over spreuken, studenten en meer uit de Potter-wereld. Tel daarbij de manier op hoe ze interactief verteld worden en de fans hebben weer een boek van Rowling te verorberen.

Wonderbook: Book of SpellsWonderbook: Book of Spells

Zoals op de E3-persconferentie te zien was, verloopt het nog niet geheel vlekkeloos, vooral bij het openen van een bepaalde deur wil het spel de toverspreuk niet goed herkennen. Dit gebeurde wederom bij de demo op de E3 zelf, waar een ontwikkelaar stug glimlachend het drie keer moest proberen. Volgens de makers wordt daar natuurlijk hard aan gewerkt, want niets is frustrerender dan een kind ongeduldig laten worden, vooral als de beweging wel goed is.

Dat Wonderbook: Book of Spells geen spel is voor de core-gamer lijkt vrij duidelijk, juist met de Wonderbook-accessoire wil Sony zich richten op het jongere publiek. Wonderbook heeft zeker potentie, het gaat nu vooral staan of vallen bij de ondersteuning van ontwikkelaars. Met de Potter-wereld van J.K. Rowling erbij heeft Wonderbook al potentieel aantrekkelijke titels voor de jeugd. Maar daar blijft het niet bij. Moonbot Studio, bekend van het creatieve The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore, heeft een titel op stapel staan: Diggs Nightcrawler, een spel met een film noir-sausje erover heen. Wat de toekomst meer gaat brengen is nog afwachten, maar leren zou zo maar een stuk leuker kunnen worden.