Need for Speed: Hot Pursuit

Need for Speed: Hot Pursuit header

Need for Speed is zo'n reeks die al jaren voortkabbelt. Het begon in 1994 en de serie leeft nog steeds. De vooruitgang in de vervolgen was meestal maar marginaal, of niet goed genoeg uitgewerkt. Het was daardoor niet slecht, maar totaal omvergeblazen werd je ook niet. Tenminste één variant was wel vernieuwend en kon ook rekenen op een grote schare fans. We hebben het over Hot Pursuit.

In 2002 is de laatste Hot Pursuit uitgekomen, dus het was hoog tijd voor een vervolg op deze populaire telg van Need for Speed. Het spel zal zich dit keer weer concentreren op de strijd tussen de racefanaten, die de straten onveilig maken met peperdure auto's inclusief turbo's en algeheel onverantwoord rijgedrag, en oom agent, die deze racers wil stoppen met eigenlijk net zo veel geweld. Maar dit keer moet je wat meer opletten, want Criterion, de makers van onder andere de Burnout-reeks, heeft gezorgd dat je toch af en toe echt moet remmen. Constant planken is er niet bij.

Need For Speed: Hot Pursuit

Je kunt kiezen om als agent racers tegen te gaan houden, of als racer de wet aan je laars te lappen en diezelfde laars gebruiken om gas te geven en snelheid te maken. En snelheidsgevoel krijg je in dit spel. Het is aan te raden om ook de rem af en toe te gebruiken, want anders lig je zo je tanden op te rapen naast een bocht, waar je met een noodvaart uitvloog. Driften is de boodschap, dat werkt wat beter om niet als een bejaarde te moeten rijden. Voor de mensen die niet weten wat driften is: even wat remmen, draai je stuur juist de andere richting in en laat maar door die bocht glijden. Perfecte uitgangspositie om weer vol te gassen daarna.

Er zijn verschillende spelmodi, bijvoorbeeld Interceptor 1 vs 1. In deze modus ben jij de racer, je wilt niet gepakt worden door de agenten. En oh ja, je wilt natuurlijk ook nog van je concurrenten winnen. Vlak na de start merk je het al: in dit spel zit snelheid. Je hebt een nitro-meter, die steeds weer met enige vertraging aangevuld wordt, dus je hebt eigenlijk de gehele race genoeg turbo tot je beschikking om te accelereren. Handig om snel de politie af te kun nen schudden, bijvoorbeeld als ze je tot stoppen willen dwingen door naast je te gaan rijden en je de vangrail in willen gaan drukken. Hup, wegwezen, ga maar parkeerbonnen schrijven of zo, maar laat mij met rust! Nog een handige power up is het tijdelijk uitschakelen van de radar van de politie. Tijdens een achtervolging, waar je net even uit het zicht raakt, is dat altijd handig: radar van de politie uitschakelen, een ander zijpad kiezen en de agent hard voorbij zien racen.

Need For Speed: Hot Pursuit

Natuurlijk heeft de politie middelen om je te stoppen. Als je op de weg te snel bent, dan roepen ze wel een wegversperring op, waar je doorheen moet zien te rijden. Als de politie voor je rijdt moet je oppassen dat er geen kraaienpoten of andere scherpe toestanden je banden aan gort helpen. En alsof het nog niet genoeg is, is er ook nog luchtsteun in de vorm van helikopters. Deze kunnen ook vanuit de lucht zorgen dat je stopt door van alles op de weg te gooien en ze houden je ook in de gaten zodat de politie-auto's weten waar je je bevindt.

De wegen liggen namelijk in Seacrest County, een gebied dat zo'n 160 vierkante kilometer bestrijkt. Dus je hebt nog wel de mogelijkheid een splitsing te nemen en zo de politie af te schudden. De helikopters zorgen ervoor dat jij als achterliggende agent weet welke weg de racer genomen heeft. Want als agent wil je juist die racers stoppen, dus dan heb jij die middelen die hierboven beschreven staan tot je beschikking. Welke kant je ook kiest, actie gegarandeerd. De momenten dat er iets speciaals gebeurt, bijvoorbeeld een wegversperring verderop, wordt door een kort slow motion effect duidelijk gemaakt.

Need For Speed: Hot Pursuit

De makers hebben ook goed gekeken naar het sociale aspect in het spel. Je vrienden kunnen niet meer liegen, want Autolog, het netwerk van Hot Pursuit, laat precies zien wat ze gedaan hebben. Autolog monitort je spelvorderingen en geeft deze door aan je vrienden. Deze worden dan, als zij weer ingelogd zijn, gewezen op het feit dat je bijvoorbeeld een nieuw baanrecord hebt gereden. Natuurlijk met de achterliggende gedachte dat ze dat niet over hun kant laten gaan en ze je willen gaan verbeteren. Je kunt ook zien wat ze nu aan het doen zijn, en wat ze gedaan hebben. Of dat nu op internet was, of juist offline, het wordt allemaal bijgehouden. Een bijkomend voordeel van het bijhouden van offline  en online is ook dat gespaarde punten in offline modus ook tellen in je online modus, dus je kunt veel oefenen, veel punten verdienen, maar dan moet je online ook meteen tegen sterkere tegenstanders als je de service een match laat zoeken tegen onbekenden.

Natuurlijk kun je ook tegen elkaar racen, of met elkaar. Maximaal acht spelers kunnen chaos op de weg veroorzaken. Kies zelf wat je wilt: vier agenten tegen vier racers, of juist zeven agenten tegen een racer. Het kan allemaal. Verschillende redactieleden hebben zich gewaagd aan dit spel en we zijn het er allemaal over eens: Need for Speed: Hot Pursuit speelt lekker, erg lekker. Zeker een titel om in de gaten te houden!