Formule 1 in 2020 definitief terug op Zandvoort
We wisten het eigenlijk al maar nu is het officieel, de Formule 1 keert volgend jaar terug op Zandvoort.
Dat maakte de grote baas van de FOM, Chase Carey, zojuist bekend tijdens een persconferentie op het circuit in de duinen. Bij die persconferentie was ook hoofdsponsor Heineken aanwezig. De GP zal dan ook door het leven gaan als 'Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix'.
Het contract duurt in eerst instantie drie jaar.
Nu de organisatie er in geslaagd is de wedstijd naar ons kikkerlandje te halen, een waar huzarenstukje, begint een tweede minstens even grote uitdaging. Verspreid over drie dagen worden 250.000 bezoekers verwacht op het circuit. De logistiek die daarmee gepaard gaat wordt een helse klus.
Daar komt nog bovenop dat er diverse aanpassingen aan het circuit gedaan moeten worden. Ook het pitscomplex moet uitgebreid worden.
Maar eerst wordt er feest gevierd op het circuitpark. 35 jaar nadat Niki Lauda de laatste GP van Nederland won keert de Formule 1 terug naar de Noord-Hollandse duinen.
Update 11:40 uur:
De persconferentie is inmiddels voorbij. Enkele opvallende punten waren dat bezoekers 'totale vrijheid' krijgen bij het vervoer. Ook werd bekend dat de Start-finishlijn wordt verplaatst richting de Tarzanbocht. Wordt de Gerlachbocht vergroot, de Hugenholzbocht verbreed en de Hans Ernez bocht 'iets minder kort' gemaakt. De laatste bocht van het circuit, de Arie Luyendijkbocht wordt aangepast naar een kombocht waardoor de coureurs daar volgas doorheen kunnen.
Op het Paddock worden ook aanpassingen verricht. Zo komen er drie extra hospitalityunits en worden de pitboxen acht meter dieper gemaakt.
In totaal verwacht de organisatie 200.000 bezoekers te verwelkomen.
Zandvoort. We're coming.
The #DutchGP is back 🇳🇱
See you in 2020 👊#F1 pic.twitter.com/uUfauZ79Em
— Formula 1 (@F1) 14 mei 2019
Dit is het logo van de Dutch GP in Zandvoort (Foto: ANP) pic.twitter.com/FbcREeWAbI
— NH Nieuws (@NHNieuws) 14 mei 2019
Formule 1 in 2020 definitief terug op Zandvoort (WikiCommons/Otto Karikoski)