Flitspalen in Nederland nu ook actief op 30km/u wegen
Vanaf vandaag kunnen flitspalen in heel Nederland worden ingezet op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Deze beslissing volgt op een succesvolle proef in Amsterdam, waar sinds juni op meerdere locaties deze snelheid werd gehandhaafd met flitspalen.
Het Openbaar Ministerie (OM) constateert dat steeds meer gemeenten de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Hierdoor groeit de behoefte aan handhaving op deze limiet. Volgens het OM verlaagt het naleven van de snelheidslimiet het risico op ernstige ongevallen.
Om effectief te kunnen handhaven, moet de weginrichting aansluiten bij de maximumsnelheid. Voorheen ontbraken duidelijke richtlijnen voor 30 km/u-wegen, waardoor structurele handhaving met flitspalen niet mogelijk was. De recente proef in Amsterdam toont aan dat handhaving met flitspalen op 30 km/u-wegen effectief is. De flitspalen droegen bij aan een verlaging van de gemiddelde snelheid en daarmee aan een verminderd risico op (ernstige) ongevallen.
Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2019 wijst uit dat bij een snelheid van 30 km/u de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto stijgt tot 95%, wat 10% hoger is dan bij 50 km/u. Daarnaast wordt verwacht dat het aantal ongelukken met 20 tot 30% zal afnemen als alle weggebruikers langzamer rijden.
Bij het selecteren van locaties voor handhaving op 30 km/u wordt, net als bij alle flitspalen, gekeken naar de weginrichting, aanwezige risico's zoals oversteekplaatsen en kruisingen, en de inzet van andere maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes. Handhaving van de maximumsnelheid door middel van controles blijft een laatste middel.
Ter Illustratie (Afbeelding: Dall-E / FOK.nl)