Wijzigingen Black Ops 4 Blackout naar aanleiding van bèta

Ontwikkelaar Treyarch heeft een lijst aan feedback gepresenteerd die is binnengekomen naar aanleiding van de bèta afgelopen weekend en daarbij aangestipt welke pijnpunten aangepakt gaan worden. Vanaf zaterdag tot maandagavond kon iedereen op alle platforms de bèta van Black Ops 4 uitproberen, de battle royale-versie van Call of Duty: Black Ops 4.

Blackout is de eerste écht schaamteloos gekopieerde battle royale-game van een AAA-studio die vol de aanval inzet tegen de twee koplopers op dat gebied, Fortnite en PUBG. In Blackout word je samen met 99 andere spelers in een vliegtuig gezet dat langzaam in een willekeurige lijn over een groot eiland vliegt waar je op eigen initiatief uitspringt om een mooie landingsplek te bemachtigen. Eenmaal op de grond begint de race naar de beste loot en volgt er een grote slachtpartij. Queuen kan alleen, in duo's of met zijn vieren. 

De grootste klacht over de bèta had betrekking op de armor die spelers kunnen oppakken. Armor is er in drie varianten, lvl 1, 2 en 3. Met level 2 en 3 armor was je eigenlijk dermate overpowered dat spelers zonder armor geen schijn van kans tegen je hadden in een eerlijk 1v1-gevecht. Treyarch pakt dit aan door op launch de vindbaarheid van lvl 3 armor met 75% te reduceren. Ook zal lvl 3 armor sneller kapotgaan én meer schade doorlaten aan de drager. Dat houdt dus in dat er meer van spelers' health verloren gaat wanneer ze armor dragen. Ook is het de bedoeling dat er uiteindelijk balkjes komen om aan te geven hoeveel en wat voor armor er wordt gedragen voor teamgenoten en vijanden.

Ook inventory management was een hot issue, zo was er geen proximity pickup zoals dat in soortgelijke games wel aanwezig is. Met proximity pickup hoef je niet exact naar een item dat op de grond ligt te kijken voor je het op kunt pakken, maar verschijnt het in beeld zodra je in de buurt bent. Treyarch heeft aangegeven hier verbetering in aan te willen brengen.

Verder wordt er nog gewerkt aan een betere manier om snel attachments op wapens te zetten of te verwijderen, en zal het geluid van vijandelijke voetstappen iets gereduceerd worden. Er zat een bug in de bèta waardoor het soms heel eenvoudig was om vijanden van tientallen meters ver al aan te horen komen. Voor een volledig overzicht van alle veranderingen naar aanleiding van de feedback uit de bèta kun je de uitgebreide Reddit-post van Treyarch hier teruglezen.

Er wordt geen geheim van gemaakt dat het battle royale-virus ook bij AAA-studios is binnengedrongen. Van Battlefield V weten we bijvoorbeeld dat het met Firestorm ook een dergelijk modus biedt, zij het met een Battlefield-sausje. Maar ook Dead Island- en Dying Light-ontwikkelaar Techland bracht vorige week nogal onverwachts een battle royale-achtige survival spin-off naar Steams Early Access, genaamd Dying Light: Bad Bood.

Call of Duty: Black Ops 4, en daarmee de -nu al populaire- BR-mode Blackout, komt op 12 oktober uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4.