Flinke groei voor Peugeot in Europa

PSA Peugeot Citroën heeft vorig jaar 1,76 miljoen auto's verkocht in Europa, een stijging van 8,1 procent ten opzichte van 2013. In totaal wist het bedrijf wereldwijd 2,94 miljoen auto's aan de man te brengen. Dat blijkt uit cijfers die de Franse fabrikant woensdag naar buiten bracht.

Peugeot liet weten de groei in Europa, die volgde op jaren van forse krimp, vooral te danken aan de populariteit van de modellen 308, 2008 en 3008. Zustermerk Citroën gooide vooral hoge ogen met de C4 Picasso, de C4 Cactus en profiteerde in China van een sterke vraag naar de C-Elysée. China werd met de verkoop van 734.000 auto's vorig jaar bovendien de grootste markt voor het bedrijf.

Elders in de wereld zaten de marktomstandigheden tegen. Zo kampte de onderneming met een dalende vraag in Rusland en Latijns-Amerika. In het Midden-Oosten had de autobouwer last van negatieve wisselkoerseffecten.