Kiekje Ūn het bikinibroekje nieuwste hype

Wereldwijd wordt de noodklok geluid over dé trend van 2014. Tienermeisjes en jonge vrouwen maken een selfie door hun bikinibroekje zo over hun heupen te spannen, dat je in het broekje kunt kijken. Vervolgens worden de kiekjes gedeeld op social media.

Het idee van de zogeheten 'bikini bridge' stamt al uit 2012, maar pas nu wordt het verschijnsel echt populair. Met dank aan One Direction-frontman Harry Styles. Voorzien van hashtags #bikinibridge en #bikinibridge2014 is hij een van de velen die deze selfies hebben gedeeld. Meer dan 2400 keer in slechts een etmaal. Ook website 4chan helpt mee deze hype zo groot mogelijk te maken.

De bikini bridge, alleen zichtbaar bij slanke dennen, wordt omschreven als 'indien een bikinibroekje wordt opgespannen tussen de beide heupbotten, is een ruimte zichtbaar tussen de bikini en de onderbuik'. Oftewel, de venusheuvel is te zien. Foto's van deze nieuwe hype worden verzameld op onder andere een eigen Tumblr-pagina en Facebook.

Hoewel menigeen deze nieuwe trend van harte toejuicht, staat critici het huilen nader dan het lachen. "De bikini bridge is weer een nieuw voorbeeld van druk uitoefenen op vrouwen om zich ongerust te voelen over hun lichaam", vindt Lucy Attley, die woordvoerster is van de zelfvertrouwencampagne van het Dove-concern. "Wij willen juist dat vrouwen zich goed voelen over hun lichaam, niet onzeker."

Ook zelfbeeld- en welzijnexperte Katie Lowe is niet blij. "De bikini bridge veroorzaakt een laag zelfvertrouwen bij vrouwen over hun lichaam", vindt zij. "Dergelijke foto's worden geplaatst op pro-anorexiawebsites en veroorzaken eetstoornissen. De media willen meisjes en jonge vrouwen doen geloven dat dit het ideaalbeeld voor vrouwen is."

Met dergelijke teksten wordt de bikini bridge aangemoedigd