'Gewelddadige games maken spelers ongevoelig'

Uit een kleinschalig onderzoek is gebleken dat tieners die langdurig worden blootgesteld aan gewelddadige computerspellen, mogelijk ongevoelig worden voor de wreedheden in deze spellen. 

Voor het onderzoek werden 30 jongens van 13 tot 15 jaar oud verdeeld over twee groepen. In de ene groep werden jongens die gedurende drie of meer uur per dag gewelddadige computerspellen speelden ingedeeld, in de andere groep jongens die dezelfde spellen niet langer dan een uur per dag speelden.

Onderzoekers lieten de jongens het gewelddadige spel Manhunt en het cartoonspel Animaniacs twee uur lang spelen, op verschillende avonden. Daarna werden de reacties van de jongens gemonitord.

De verschillen in de reacties van de jongens openbaarden zich in de nacht na het gamen. Terwijl de jongens sliepen, hadden de jongens die eerder niet langer dan een uur per dag aan gewelddadige spellen besteedden, een hogere hartslag na het spelen van het gewelddadige spel. Ook gaven zij aan dat zij meer last hadden van verdrietige gevoelens. Daarnaast was de kwaliteit van hun nachtrust in de nacht na het spelen van het gewelddadige spel, slechter dan die van de jongens uit de groep die meer dan drie uur per dag bezig waren met gewelddadige spellen. Bij beide groepen jongens was sprake van een verhoging van angst- en stressniveau's na het spelen van Manhunt, zo bleek uit het onderzoek.

Volgens de onderzoekers veroorzaakte het spelen van het gewelddadige spel meer stress rond bedtijd. Dit gold voor de jongens uit beide groepen. Het spelen van het gewelddadige spel lijkt een soort uitputting te veroorzaken, maar niet het soort uitputting waar je normaal gesproken juist beter door slaapt. Het lijkt eerder een storende factor te zijn die, aldus de onderzoekers, de kwaliteit van de nachtrust schade kan toebrengen.

De resultaten van het onderzoek geven dus aan dat veelvuldige blootstelling aan gewelddadige computerspellen, mogelijk kan leiden tot ongevoeligheid. Met het onderzoek is een relatie tussen oorzaak en gevolg echter niet bewezen. De onderzoekers geven aan dat het mogelijk is dat jongens met bepaalde eigenschappen zich sneller aangetrokken voelen tot gewelddadige computerspellen.