Wetenschappers ontdekken sterrenstelsel zonder sterren

Astronomen hebben een opmerkelijke ontdekking gedaan: op zo'n 270 miljoen lichtjaren van de aarde hebben ze een sterrenstelsel zonder zichtbare sterren gevonden. Dit unieke stelsel lijkt volledig te bestaan uit gas en donkere materie, wat het extreem donker en moeilijk te onderzoeken maakt.

De ontdekking kwam tot stand door een gelukkig toeval. Een grote telescoop werd per abuis afgesteld op de verkeerde coördinaten, waardoor astronomen op een enorme gaswolk stuitten. Dit sterrenstelsel, dat mogelijk een van de eerste of zelfs hét eerste sterrenstelsel zonder sterren is, werd per ongeluk ontdekt tijdens een zoektocht naar dwergsterrenstelsels.

Astrofysicus Karen O'Neil legt uit dat het waarschijnlijk een zeer oud sterrenstelsel is, gevormd kort na het ontstaan van het universum. Het gas in dit stelsel zou sindsdien nauwelijks zijn verstoord. Dit is belangrijk, want sterren ontstaan normaal gesproken uit grote gas- en stofwolken. De afwezigheid van sterrenvorming en de isolatie van andere sterrenstelsels maken dit een unieke vondst.

De onderzoekers, die in totaal 350 sterrenstelsels hebben bestudeerd, geloven dat dit stelsel volledig uit gas zou kunnen bestaan. Om meer zekerheid te krijgen, is er behoefte aan verdere observaties met krachtigere telescopen.