'Treinen vorig jaar vaker door rood'

Vorig jaar reden treinen in totaal 175 keer door bij een rood sein. Dat is dertien procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die in handen zijn van De Telegraaf.

Ook kwamen vorig jaar regelmatig zeer gevaarlijke situaties op het spoor voor volgens de krant. In april kwam een vrouwelijke passagier om het leven toen een intercity en een stoptrein bij Amsterdam op elkaar botsten. Twintig andere keren ontstond volgens de ILT een 'potentieel zeer gevaarlijke situatie' met kans op dodelijke slachtoffers.

Enkele dagen na het treinongeluk bij Amsterdam waarbij de vrouw om het leven kwam reed opnieuw een trein door rood. Een volle reizigerstrein van de NS zou bij Utrecht een wissel kapot hebben gereden en vervolgens bijna een goederentrein van Strukton hebben geraakt.

De NS zegt dat er bij hen geen sprake is van een toename van het aantal treinen dat vorig jaar door rood reed. Het aantal roodlichtpassages zou juist zijn gedaald van 95 naar 93, meldt een woordvoerder aan de krant. Volgens de cijfers van de ILT zou het bij de NS echter gaan om 106 treinen die door rood reden.

Na het treinongeluk in april lieten de NS en Prorail weten vijftig miljoen euro te investeren in nieuwe waarschuwingssystemen voor het passeren van rode seinen. Ook werd vorig jaar meer geïnvesteerd in het remsysteem ATB-vv, dat treinen die met een snelheid van minder dan veertig kilometer per uur een rood sein naderen, automatisch stilzet. Dat kostte nog eens 25 miljoen euro.


'Treinen vorig jaar vaker door rood' (Foto: Novum)