Reboot Tomb Raider door dalende relevantie

De Tomb Raider-serie is een serie die loopt sinds 1996. De serie is inmiddels meer dan tien games rijk. Momenteel werkt ontwikkelaar Crystal Dynamics aan een reboot van de serie. De game was groots aanwezig tijdens de E3 en kwam in onze best of E3-special aan een derde plek.

Crystal Dynamics director Karl Stewart heeft in een interview met RPS verteld waarom het tijd is voor een reboot van de serie. Stewart legt uit dat Lara Croft de laatste jaren enige relevantie binnen de game-wereld heeft verloren. Het zou tijd zijn voor een Lara die niet perfect is, een Lara die niet te ingewikkeld is, maar dichterbij ons staat.

Volgens Stewart gaan ze met de reboot een goede kant uit: "I think it’s growing to be a great way for players to learn to reknow who Lara is, retell her story." Hij gaat hier op verder door te vertellen dat de iconische waarde van Lara in de weg zat van de connectie tussen haar en de gamers: "I think she became an icon. When you do, you remove yourself from relatability. We wanted to bring her to a place where she didn’t have all those skills, she wasn’t perfect. The modern gamer can relate to that, they want a complex hero."

Deze game zou een nieuwe grond bieden om op te bouwen. De ontwikkelaar leek uitgebouwd te zijn aan de Lara die ze de afgelopen jaren gevormd hadden. Crystal Dynamics heeft nog even de tijd om de nieuwe grond zo vruchtbaar mogelijk te maken; Tomb Raider zal pas in de herfst van volgend jaar verschijnen.

Benieuwd naar het gehele interview? Deze is hier te lezen. Benieuwd wat wij van de game vinden. Lees dan de uitgebreide preview op basis van de E3-demo van vorige maand.