City sluit sponsordeal van 450 miljoen

Toen gisterochtend bekend werd dat het stadion van Manchester City het Etihad Stadium zou gaan heten, lachte het rode gedeelte van de stad in hun vuistje. Etihad zou namelijk vertaald ´United´ betekenen, echter direct uit het Arabisch vertaald betekent het ´Unity´. Toen ‘s avonds het bedrag bekend was werd er gelachen als een boer met kiespijn. De sponsordeal is in totaal 450 miljoen euro waard voor een periode van tien jaar.

Het duurde dan ook niet lang voordat de grote teams binnen de Premier League vragen gingen stellen. Volgens hen is een stadion waar Champions League-voetbal wordt gespeeld en vernoemd wordt naar een bedrijf niet meer waard dan 11,2 miljoen euro per jaar. Dit is veel minder dan de 45 miljoen euro die City ontvangt. De Arsenal Supporter Trust ging zelfs zo ver dat ze via hun website Arsenal vroegen om naar de UEFA te stappen. Dit allemaal omdat een buitenproportionele sponsordeal in strijd zou zijn met de Financial Fair Play-regels (FFP). 

Om het in perspectief te brengen, toen Arsenal in 2004 met Emirates in zee ging over een periode van vijftien jaar werd er 112 miljoen euro betaald. Rond de 54 miljoen euro was voor shirtsponsoring, terwijl de naamrechten van het stadion niet meer opbrachten dan 3,2 miljoen euro per jaar. 

City maakte later bekend dat de overeenkomst tegelijkertijd ook een tienjarige verlenging is van de shirtsponsoring en een nog te bouwen Etihad Complex. Het Etihad Complex komt op een stuk grond van 32,3 hectare rond het stadion. In Engeland mag alleen onderhandeld worden over de verkoop van naamrechten van je stadion als het stadsbestuur hiermee instemt. De krap bij kas zittende gemeenteraad van Manchester had City het recht gegeven voor de sponsordeal, met als voorwaarde dat ze voor 22,5 miljoen euro aan grond zouden kopen.

Het Etihad Complex gaat onder meer een nieuw trainingscomplex en sportonderzoekscentrum huisvesten. Een significant gedeelte van het geld wat door Etihad wordt betaald zal richting de ontwikkeling van het complex gaan. Cruciaal is hier dat de UEFA bij het monitoren van clubs het geld wat in infrastructuur, de jeugd of het renoveren van omliggende gebieden wordt gestoken, niet meetelt als het er op aankomt of er aan de FFP-regels wordt voldaan. Een dergelijk groot complex zal voor City nog meer inkomsten genereren door onder meer sponsordeals. 

City draaide vorig jaar een verlies van 136 miljoen euro en er wordt verwacht dat het bedrag dit jaar nog hoger ligt. Onder de nieuwe FFP-regels zou dit uitsluiting van de Champions League betekenen. Spelerssalarissen zijn een grote kostenpost van City en tot verbazing van velen hebben ze achtenveertig spelers onder contract staan, terwijl ze aan het begin van het seizoen er maar vijfentwintig mogen benoemen in het eerste elftal.

Of de UEFA zal besluiten of de sponsordeal buitenproportioneel is valt nog maar te bezien. Als ijkpunt hebben ze de sponsordeal van Barcelona, die van de Qatar Foundation over vier jaar 141 miljoen euro krijgt voor shirtsponsoring, en van Manchester United, die binnenkort verwacht een nieuwe overeenkomst met Nike te sluiten voor een nog onbekende periode ter waarde van 563 miljoen euro.