City test Financial Fair Play-regels
Vandaag zal Manchester City op een persconferentie bekend maken dat Etihad Airways de naamrechten van het City of Manchester Stadium koopt. Etihad, een vliegtuigmaatschappij in de handen van de overheid van Abu Dhabi, zal naar verluidt meer dan 112 miljoen euro betalen. Voor dat geld mag het bedrijf tien jaar lang de benaming van het stadion bepalen.
De club uit Manchester probeert hiermee te voldoen aan de nieuwe UEFA Financial Fair Play-regels (FFP), waarvan de eerste stappen deze zomer worden doorgevoerd. Verdere details van de overeenkomst zijn nog niet bekend, echter met de steun van de rijke Abu Dhabi United Group en Champions League-voetbal kan de club naar verwachting tussen de 11 en de 17 miljoen euro per jaar op de bank bijschrijven.
Het kopen van de naamrechten kan mogelijk een vroege test zijn voor het UEFA FFP-panel. Een overeenkomst met een sponsor die gerelateerd is aan de eigenaren van de club moet een zogenoemde ‘fair value' test ondergaan.
City probeert al enige tijd de omzet te verhogen om zodoende aan de nieuwe criteria van de UEFA te voldoen. De hechte relatie tussen Etihad en de eigenaren van City zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat de UEFA een onderzoek begint om zeker te stellen dat de vliegtuigmaatschappij niet een verhoogde prijs betaalt.
De nieuwe regels gelden vanaf het aanstaande seizoen, ook al zal de UEFA pas in het seizoen 2013 - 2014 beginnen met controleren. Op dat moment wordt er gekeken naar de jaaroverzichten van de clubs over de afgelopen twee jaar. Clubs moeten dan op zijn minst quitte staan over die periode met een acceptabel verlies van 45 miljoen euro. De laatste financiële jaaropgave van City gaf echter een verlies van 135 miljoen euro aan, wat bij het nieuwe rapport in oktober nog hoger kan uitvallen.
Etihad betaalt momenteel al 2,5 miljoen euro per jaar om op het shirt te mogen pronken. Als de nieuwe overeenkomst met naamrecht wordt goedgekeurd, dan zal dat voor City een stap in de goede richting zijn om aan de nieuwe regels te voldoen.
De eigenaren van City hebben tot frustratie van manager Roberto Mancini al beperkingen opgelegd met betrekking tot de uitgaven. Ze zijn goed op de hoogte van de FFP-regels, wetende dat overschrijding hiervan betekent dat de club uit de Champions League kan worden geweerd.
De UEFA zal specialisten en ijklijnen gebruiken om te bepalen of sponsordeals en naamrechten niet boven de marktwaarden uitkomen. Mocht dit het geval zijn, dan zal het te veel betaalde bedrag van de winst worden afgetrokken.