Treinen Speno mogen weer rijden

De zogeheten slijptreinen van Speno mogen onder voorwaarden weer rijden op het Nederlandse spoor. Na het ongeluk anderhalve week geleden in Stavoren besloot de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) vorige week dinsdag dat de treinen niet meer door Nederland mochten rijden, meldt een IVW-woordvoerder.

BAM Rail, dat verantwoordelijk is voor de treinen van Speno die in Nederland rijden, mocht de machines niet gebruiken voordat de veiligheid zou zijn gewaarborgd, stelde de inspectie toen. De IVW staat dat nu echter weer onder strikte voorwaarden toe nadat een plan met korte termijnoplossingen was ingediend.

Een van de voorwaarden is dat de werktreinen, als ze naar een andere plek rijden, worden getrokken worden door een locomotief met een automatische treinbeveiliging die overeenkomt met die op het spoor. Ook moet de machinist op de locomotief een Nederlander zijn die geregeld rijdt op het betreffende baanvak.

In Stavoren reed vorige week zondagavond een trein van Speno door het stootblok en een watersportwinkel. Daarna meldden media onder meer dat de automatische treinbeveiliging niet had gewerkt, omdat er op de trein en in het spoor twee verschillende versies van werden gebruikt.

In de trein zou een vereenvoudigd systeem hebben gezeten, dat niet werkt op het spoor bij Stavoren en op veel andere sporen in het noorden en oosten van Nederland. Een woordvoerder van Prorail stelde daarnaast dat machinisten en hun begeleiders moeten weten waar ze rijden en wat ze kunnen verwachten. In het onderzoek naar het ongeluk wordt daarom onder meer ook gekeken of de machinist de weg kende.

Momenteel wordt volgens de woordvoerder nog gekeken naar oplossingen voor de langere termijn.