Veiling mobiel internet levert 2,6 miljoen op

De veiling van nieuwe frequenties voor snel mobiel internet heeft de schatkist 2,6 miljoen euro opgeleverd, maakte het Agentschap Telecom maandag bekend. Twee kabelbedrijven, UPC en Ziggo, namen met een gezamenlijke onderneming deel aan de veiling en zijn nu samen een nieuwkomer op deze markt, naast Tele2.

De opbrengst van 2,6 miljoen euro is gering in vergelijking met wat in het verleden voor frequentieruimte werd betaald. De overheid streefde niet naar een maximale opbrengst, maar wel naar meer concurrentie, zodat er voor de consument meer keuze zou ontstaan. Bestaande aanbieders van mobiel internet mochten bij de veiling minder ruimte kopen dan de nieuwkomers. Naast de nieuwkomers bemachtigden drie andere ondernemingen frequenties bij de veiling: KPN, Vodafone en T-Mobile.

Bij de veiling werd 130 Mhz verkocht en bleef 69,7 Mhz aan ruimte over. De minister van Economische Zaken beziet nu hoe deze ruimte alsnog kan worden uitgegeven.