Onderzoek naar verkoopmethoden energiebedrijven
Er komt een onderzoek naar de agressieve huis-aan-huis verkoopmethoden van energiebedrijven. Dat schrijft minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) vandaag in antwoord op Kamervragen.
Uit een uitzending van consumentenprogramma Kassa bleek onlangs dat er energiebedrijven zijn die agressief huis-aan-huis klanten werven. Hierdoor voelen mensen zich later vaak bekocht. Ook zijn via ConsuWijzer sinds oktober ongeveer tweehonderd klachten binnengekomen over agressieve en misleidende werving door energiebedrijven.
Van der Hoeven wil nu weten of sprake is van een structureel probleem en heeft de toezichthouders gevraagd dit uit te zoeken. Ook wil zij weten of deze misstanden met bestaande maatregelen kunnen worden aangepakt of dat aanvullende sancties nodig zijn. Het onderzoek moet voor 1 mei zijn afgerond.
Om in de tussentijd consumenten beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur start de Consumentenautoriteit volgende maand een voorlichtingsactie. Ook heeft overheidsloket ConsuWijzer vorige maand een speciaal meldpunt geopend waar mensen terechtkunnen met klachten over malafide verkooppraktijken aan de deur.
De bewindsvrouw staat achter een harde aanpak. Zij wijst er op dat de richtlijnen die energiebedrijven in acht moeten nemen bij de werving van nieuwe klanten en bij reclame, zijn aangescherpt. Daarnaast kan de Consumentenautoriteit boetes tot 450.000 euro opleggen wanneer bedrijven misleidend of agressief te werk gaan.