RaceSalon 16-08-2008 Fotoverslag deel 1

Nou, op het allerlaatste moment was ik dan toch degene voor FOK!sport om naar de Bavaria City Race te gaan. In de mail die ik kreeg, stond dat je gratis toegang kon krijgen tot de RaceSalon, gehouden op 15 en 16 augustus in Ahoy' Rotterdam.

Aangezien het al vrijdag de 15e was, ben ik alleen zaterdag geweest: gratis slaan we niet af! Hieronder het verslag van de RaceSalon, die gehouden werd op 15 en 16 augustus. Ik was er alleen op zaterdag 16 augustus. Het verslag van de Bavaria City Race op zondag 17 augustus komt hierna.

Aangekomen in Rotterdam, stond ik op station Blaak. Ik zou naar de stayokay gaan om de tas weg te brengen, maar ondanks dat de NS voor de verandering op tijd reed, stond ik toch - verkeerd gestuurd door een conducteur die de overstap op Utrecht voor me uitzocht - een half uur later dan gepland daar. Dus ik meteen door met de metro naar Ahoy', halte Zuidplein. Voor het beeld: vanaf Blaak gaat alleen de West-Oostlijn. Wat een gedoe! Ik wist begod niet waar ik moest zijn op welk perron. Ik stond op Oost, terwijl het West moest zijn. Daar gevraagd aan een meneer, welke halte is Ahoy' maar dat wist hij niet. En toen moest ik dus terug, de trap op, poortje uit omdat er geen, ik herhaal, géén kaart van het metroplan óp het perron hangt - waarom dát nou weer niet? Op Beurs moest ik weer zoeken waar ik heen moest. Mijn strippenkaart is wel vier keer afgestempeld, wel op hetzelfde vak, ben niet gek... Maar anders gingen die verdraaide poortjes niet open.

En toen stond ik eindelijk op Zuidplein! En een stukje lopen van Ahoy'af. Voor de ingang stond een hele rij met Renaultjes Clio, en aan de andere kant een deel van de ING Renault F1 Roadshow. De truck die buiten stond, bevatte een aantal racesimulators voor de kids. Binnen aangekomen kreeg ik vrij snel toegang tot de RaceSalon, er was nog iemand voor me waar driftig over gebeld moest worden. Bij mij geen probleem. En ook het hesje en armbandje voor morgen waren als snel in the pocket, eh, tas. Dus was de camera om de nek, en de beurs gaan verkennen.

Uiteraard begon de grote hal met stands van ING Renault, de sponsor van dit evenement. Een paar leuke plaatjes geschoten van verschillende wagens. Verder doorgelopen in een ander deel van de hal, vol met vanalles wat met de racesport te maken heeft - maar vooral auto's in allerlei soorten en maten, zie deel 2 - was de stand van Force India. Die gingen net de motor starten en oordopjes werden uitgedeeld! Wat een heerlijk gaaf geluid is dat toch! En aan het eind even goed opentrekken, je voelde het helemaal binnenin. Maar die oordopjes waren geen overbodige luxe, dat had ik overigens vorig jaar al gemerkt toen we met een aantal FOK!sporters op de laatste tesdag van Spa waren.


De Force India-motor wordt gestart


En lekker gassen met die bak!

Die stand, daar ben ik lang blijven hangen. Niet alleen maakte ik een paar foto's van kleine jochies die in die grote Formule 1-wagen mochten zitten (en de vaders/opa's wilden de foto's van hun ventje graag hebben dus die zend ik per e-mail), maar er was ook een uiterst appetijtelijk manspersoon, wat de Chief Mechanic Test Team bleek te zijn. Die heb ik ook vaak op de foto... En er is nog een verrassing in petto! Ook testcoureur voor Renault Sakon Yamamoto kwam daar een kijkje nemen, en werd uiterst hartelijk begroet. Hij volgde Christijan Albers op bij het team van Spyker in 2007.


Waar issie nou gebleven?


Het testteam van Force India met de wagen - Mark Gray staat links vooraan naast de cockpit


Sakon Yamamoto, testcoureur voor ING Renault

Verderop stond de stand van Seat en het team was aanwezig met een aantal wagens, waaronder de Leon WTCC. En dan de enige echte - die dus in de wedstrijden gebruikt wordt. Tom Coronel vertelde honderd uit over 'zijn' bakkie, en een blik onder de motorkap mocht geworpen worden. Hij liet zijn stuur zien (zie foto), met het display waar hij op kijkt. Dat is zijn enige dashbord in de verder uitgeklede wagen, waar wel een roll cage (zie foto). Zijn airco bestaat uit de slangen die je onder het display ziet uitmonden. De rest van de wagen is roll cage (zie foto).


Cockpit van de Seat Leon WTCC van Tom Coronel met display. Airco gaat via die slangen


Rest van de wagen bestaat uit roll cage


Tom Coronel rookt banden op - Experience Hal

Ook aanwezig waren de R27-05 van ING Renault F1 Team, Robert Doornbos die op zondag een demo zou doen voor ING Renault en die handtekeningen uitdeelde, het A1GP Team Nederland met hun wagen - Carlo van Dam reed op zondag - en het GP2-team met Renger van der Zandes karretje. Ook andere wagens stonden tentoongesteld, maar die staan in deel 2.


De Renault R27-05 F1-auto


Robert Doornbos in Renaultoutfit


De neus van de A1GP-wagen van A1 Team Nederland


De GP2-bolide van Trust Team Arden, Renger van der Zande zat zondag achter het stuur

Er waren niet alleen maar auto's te vinden. De Koninklijke Luchtmacht stond er met een boel stands, maar het meest spectaculair was toch wel het andere speeltje: de F16. Dat vonden de jongens van het Force India-team ook. Vooral Sutil leek onder de indruk.


Het Force India-team kijkt nieuwsgierig in de cockpit van de F16


Sutil heeft lol met zijn team in de F16


Sutil legt in de F16 uit dat dit wel iets meer pk is

Ik mocht nog een foto nemen van de stuurtjes van twee Formule 1-wagens.


Het stuurtje van Force India


Het stuurtje van Renault - Klik hier voor de uitleg

Hier vind je deel 2.

Copyright van alle foto's uit deze fotoverslagen rust geheel bij de maker. Overnemen alleen met schriftelijke toestemming.

Hi-res en ongeknipte foto's te verkrijgen bij Sally.

Submitter:  Bron: FOK!sport