Nieuw plan voor racestop bij crash

Ferrari en Bridgestone komen met een nieuw plan om races stil te leggen na een groot ongeluk. Dat zou meer ruimte moeten geven om de baan schoon te maken.

Na de crashes op Spa-Francorchamps hebben de lekke banden en het materiaal dat op de baan achterbleef veel mensen aan het denken gezet. Ross Brawn van Ferrari gaf op een persconferentie van Bridgestone aan dat men met een nieuw plan wil komen. De auto's zouden niet langer constant achter de safety-car doorrijden.

Het plan is bij grote ongelukken, waarbij veel materiaal op de baan is gekomen, de auto's achter de safety-car te verzamelen. Als alle auto's in volgorde erachter rijden worden ze op een geschikt punt, bijvoorbeeld op start-finish, stilgezet. Als de baan weer schoon is gemaakt, rijden de auto's weer met de safety-car weg, waarna er een rollende herstart plaats vindt. De marshals zouden daardoor met meer rust en zorg de baan kunnen schoonmaken.

De teams zouden rustig zorg aan de banden kunnen besteden vertelde Brawn: "Dat betekent dat wij de mogelijkheid hebben om de banden te controleren en er bandenwarmers omheen te doen. Ik denk dat het bij een ernstig ongeluk met veel materiaal op de baan de veiligste manier is."

Daarnaast hebben de Williams en Ferrari op verzoek van de FIA gekeken naar een manier waarop de hoeveelheid versplinterd materiaal bij een crash zou kunnen worden verminderd. De eerste tests daarmee zijn veelbelovend zegt
Brawn. Hetzelfde materiaal als nu wordt gebruikt voor het bodywork, maar bedekt met een laagje van Xylon of Kevlar. Dat zou de hoeveelheid vrijkomend versplinterd materiaal bij een crash enorm verminderen.