Mark Rein: 'Consoles nekken grafische vooruitgang PC'
Om zijn uitspraak kracht bij te zetten noemt Rein een voorbeeld. Hij zegt dat het verschil tussen high-end PC's en low-end PC's groter is dan ooit. Aangezien high-end PC's ook erg duur zijn, zullen games gebaseerd op DirectX 10 dus vooral door pure hardcore gamers gespeeld worden en dat is een kleine groep. Economisch gezien is het dus niet rendabel om ermee aan de slag te gaan en alle mensen met een low-end PC te benadelen."[...]
To be honest, and I'm going to cast a small pall on the industry here, I don't think you're going to get much higher until the next generation of consoles.
[...]"
Een ander voorbeeld dat Rein aanhaalt is het porten van PC-games naar de console. De kosten hiervoor zijn erg laag en de opbrengsten vaak groot, maar als een game enkel op een high-end PC gespeeld kan worden dan kan de game niet geport worden, omdat de consoles dit niet aan zouden kunnen. Concluderend denkt Rein dus dat consoles de content voor toekomstige PC-games zal gaan bepalen:
"[...]
Consoles will pretty much define what the next five years of games look like on the PC/
[...]"