ANP neemt IPB over

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) neemt Internet Persbureau IPB over van de Ilse Media Groep. Met de overname bouwt ANP zijn vooraanstaande positie als leverancier van nieuws en nieuwsgerelateerde data verder uit.

ANP gaat IPB gebruiken als platform voor 'content syndication', het verzamelen, bewerken en verspreiden van informatie die niet behoort tot de kernactiviteiten van het ANP (nieuws en nieuwsgerelateerde gegevens). Het persbureau wil op het gebied van content syndication de belangrijkste speler worden op de Nederlandstalige markt. IPB als merk is daartoe het geschikte instrument.

Op de Nederlandstalige markt bestaat een uiteenlopende en groeiende vraag naar informatie, waaraan het ANP tot dusver niet kon voldoen. Het gaat daarbij om onderwerpen als lifestyle, autonieuws, entertainment en horoscopen. Deze informatie zal het ANP nu verzamelen en distribueren onder de merknaam IPB.

Het ANP is één van de belangrijkste multimediale nieuwsleveranciers van Nederland. Afnemers van het ANP zijn dagbladen, radio, tv, overheden, organisaties, bedrijven, internet service providers en mobiele operators. Het persbureau levert meer dan 180.000 nieuwsberichten en 75.000 foto's per jaar voor de gedrukte media. Daarnaast voorziet het ANP niet alleen in meer dan 40.000 nieuwsberichten per jaar voor mobiele toepassingen maar ook meer dan 100.000 audiofiles per jaar.