Kapot hypen van de industrie

Steeds vaker krijg ik het idee dat de gamewereld elk jaar een beetje gekker aan het worden is. Dit komt voornamelijk door een bekend fenomeen onder gamers: hype. Nu heb ik het niet over ons tijdschrift van een paar jaar geleden maar over het 'opgeilen' van een game voordat die uit is. In geen enkele andere business vind je zulke taferelen. Volwassen mensen die in een donkere zaal in L.A. juichen als Nintendo met het dertigste vervolg komt op een Mario-game of mensen die boos worden op een review omdat het cijfer niet aan hun verwachtingen van de game voldoet.

Dit tafereel is mij vooral in deze drukke maand opgevallen. Zo kreeg een recensent van de site Joystiq een kopie binnen van de game Skyrim en in plaats van het spel te spelen en gewoon te kijken hoe het speelt, zette hij het volgende filmpje online. Wanneer je zo 'begint' aan een game kan een review nooit meer goed aflopen. In plaats van objectief te kijken naar de game zelf, wordt er tegenwoordig steeds vaker verwacht dat games met een goede marketingcampagne al minimaal een negen verdienen. Krijgt een game dit niet, dan zijn de fans boos.

Zo gebeurde dit bij de review van Uncharted 3 van Eurogamer. De game kreeg een acht, uiteraard een mooi cijfer voor zo'n game, maar dat vonden de fans van de serie niet. Gamers wachten al twee jaar op deze titel en omdat de hype zo overdreven groot is, verwachten ze een prachtige game. Eurogamer en de betreffende recensent zijn gigantisch afgekraakt om deze recensie. Wie denkt hij wel dat hij is? Een game die inderdaad niet perfect is bekritiseren? Heel de gamewereld viel erover, zelfs developers van andere bedrijven zoals David Jaffe, bedenker van onder andere God of War. Hij kwam met iets zinnigs waardoor de discussie bijna direct werd beëindigd: "Amazing this review is the one being called 'controversial'. To me, the 10/10 review that either mentions the flaws of the game and still gives a perfect score OR the review that doesn't mention the flaws at all (an even worse crime, assuming the reviewer thought there WERE flaws) is the true controversial review. Gamers that don't see this as a problem need to wake up to the PR machine cause the Matrix has you."

hype
Choo choo!

Steeds vaker wordt verwacht dat reviewers de hype maar klakkeloos moeten overnemen en dat ze het niet wagen om de game niet te cijferen naar hun verwachting. Het ergste is dat dit ook te vaak gebeurt. Bladen als Game Informer en de Power Unlimited zijn helemaal gemaakt door hypes en PR. Zulke bladen zijn veelal vriendjes met de uitgever, dus zullen ze niet durven om een game laag te beoordelen. Dan krijg je niet alleen je fanbase achter je aan, maar uitgevers worden er ook niet blijer van. Hierdoor is de gamewereld een aparte en nare wereld geworden.

In geen enkele andere entertainmentbranche worden developers en uitgevers zo vertroeteld en is het uit den boze om iets af te kraken. Als ik ga kijken naar wat bij ons een van de meest besproken review was, kom ik uit bij Modern Warfare 2. Deze game was wellicht de meest gehypte game ooit en verkocht miljoenen op dag een. Dus wie was de reviewer van FOK!Games om het een acht te geven? Uiteindelijk bleek het een heel redelijke man, want nadat een maand later de hype voorbij was, noemde iedereen de game maar matig door alle bugs en cheats. Maar het leverde hem een shitstorm aan berichten op en hij moest zich meerdere malen verdedigen voor een goede recensie met een onderbouwde mening. Gewoon, omdat de fans die nog niet hadden gegamed een ander beeld van de game hebben.

Voor een van de meest makkelijke voorbeelden moet ik bij Gamespot zijn. Vroeger waren zij nog een van de best bekeken gamessites ter wereld. Oud-redacteur Jeff Gerstmann heeft alle twee de kwalen van de hypemachine meegemaakt. Zo gaf hij een 8,8 voor Twilight Princess, wat achteraf gezien heel redelijk was. Google maar eens op 8,8 en Zelda en je krijgt een boekwerk van klachten. Niet veel later gaf Jeff de matige game Kane & Lynch een zes. De gamers vielen er dit keer niet over, want de game kreeg overal matige cijfers. Maar aangezien Gamespot een contract had met de uitgever Eidos werd de review offline gehaald en werd Gerstmann ontslagen.

Genoeg voorbeelden dus om te zien dat de gamewereld langzaamaan kapot gaat. Als voortaan een grote titel zoals Skyrim een zes krijgt is dat nou eenmaal zo, het is de mening van de recensent. Laten we stoppen met juichen om de aankondiging van Halo 7, reviewers afkraken zonder de game te hebben gespeeld en het kapot hypen van een game. Geniet van het spelen én hypen van games, maar doe het met mate.