Mon carnet de Tour (7) (Tourdagboekje)

Voor een keer kunnen we het zeggen, Parijs is niet ver meer, nog 84 kilometers welgeteld. Tenminste nog 84 kilometers feestvieren, champagnedrinken en rondtoeren op een toeristentempootje tot ze voor het eerst deze Tour de "eeuwige lichtstad" binnenrijden, want daarna volgen nog 60 kilometers van vlammen over de kleine kasseitjes van 's werelds mooiste boulevard. Je tv inschakelen midden de middag en genieten, dat is de boodschap morgen. Tenminste voor jullie, want zelf trek ik nog zelf richting de Tourkaravaan. Lance afscheid zien nemen van het wielrennen, zo'n heuglijk moment willen we niet missen, nietwaar?

Alle teerlingen zijn na vandaag geworpen in deze Tour, zoveel is duidelijk, maar daarover gaan we het vandaag nog niet te veel hebben, mijn nabeschouwing mag je in de loop van de komende week verwachten.

Na wat we vandaag te zien kregen gaan we het toch eens hebben over professionalisme. Dan hebben we het niet over Santiago Botero die als volleerde toerist-fietser recht een café binnenknalde midden de rit, maar wel over Michaël Rasmussen Hebt u gezien wat er vandaag allemaal met de derde in het klassement gebeurde? Nee, hij viel bij de eerste rotonde van de dag, reed lek, wisselde tot vier ! keer toe van fiets en reed nog eens in de gracht. Hoe is het mogelijk?

Hoe het mogelijk is, het antwoord daarop zit in de volgauto, ploegleiders met een gebrek aan professionalisme. Bekijken we even de heer "Armstrong" voor de Tour heeft de winnaar van vandaag en deze Tour deze tijdrit reeds 5 ! keer met de fiets gereden. Dat had Rasmussen niet kunnen doen, hij werd hier niet verwacht zegt u? U hebt volkomen gelijk, maar ik stel mij de vraag of ploegleider Breukink hem wel gereden heeft.

Om te beginnen zien we Rasmussen als zowat enige renner de rotonde langs de linkerkant nemen, iedereen reed er rechts voorbij, hij valt. Waarom nam hij die rotonde langs de linkerkant? Omdat hij totaal geen idee had langs welke kant hij er terug afmoest. Omdat hij geen idee had van het slechte asfalt dat daar lag. Ik stel mij de vraag hoe men dit aanpakte bij Rabobank. Bij Discovery (Armstrong) en Davitamon-Lotto (Evans) zaten de ploegleiders met een roadboek in de hand door het microfoontje te brullen: "50 meter, haakse bocht links", "100 meter, matige bocht rechts, doortrekken", ja als was het een rallywedstrijd. Volgens mij had Rasmussen vandaag niet eens een oortje.

Men is reeds sinds gisterenavond in St Etienne, zou men de tijdrit nog een keer met Rasmussen en de wagen verkent hebben? Zou men het deze morgen nog eens gedaan hebben? Zou iemand op het idee gekomen zijn om Rasmussen in de wagen mee te sturen met een van de vroeg gestarte Raborenners? Duidelijk niet. Iemand als Alexandre Vinokourov die Rasmussen vandaag voorbij ging verklaarde nog vanmorgen op het parcours te gaan trainen zijn. Daar zit een gat van verschil in aanpak tussen.

Maar het was niet de enige malaise, hoe is het in godsnaam mogelijk dat een mecanicien bij een lekke band eerst het achterwiel uit de fiets gaat zitten sukkelen om vervolgens met een volledig nieuwe fiets aan te komen draven. Eentje die dan als klapper op de vuurpijl nog niet eens juist blijkt afgesteld te staan Nog eens wisselen dan maar. Amateurisme te koop noem ik zoiets.

Het verschil tussen de perfectionistische winnaar van vandaag en Rasmussen was zeven en een halve minuut. Soms snap je waarom bij Rabobank alleen maar Rondekopmannen van de 2de garnituur willen rijden