Het beste en slechtste van E3 2016

2dope

Beste:
God of War was de meest interessante gametitel voor mij. Het is nog steeds een van mijn favoriete franchises en de comeback in Noordse mythologie ziet er veelbelovend uit. Kratos ging in de E3-trailer eropuit met zijn zoontje; ik hoop niet dat opvoeding en ouderschap een al te grote rol hebben in de game, maar grafisch en gameplaytechnisch zag het er in ieder geval grandioos uit.

Een goede tweede plaats is er voor Zelda. De open-wereld oogde geweldig en er is zooooveel te doen. De uitgestrekte gebieden zo ver als je kunt kijken zijn allemaal te verkennen. Het deed me denken aan A Link to the Past, waar je ook een grote map had met allerlei verschillende typen gebieden. In Breath of the Wild is dat hetzelfde, alleen zijn de gebieden nu 'realtime' te zien en kun je er naartoe sjouwen wanneer je wilt.

De nieuwe hardware van Microsoft en de cross-play-promotie verdient een goede derde plaats. Hoewel ik er nog niet helemaal uit ben wat ik van de Scorpio vind, hadden ze niettemin een zeer goede persconferentie all-round, op het tenenkrommende filmpje van de Scorpio na.


Slechtste:

Aisha Tyler van Ubisoft was weer ontzettend ongrappig. Wat kun je daar verder nog over zeggen? Verder waren de demonstraties van co-opgames extreem irritant. Minecraft, Sea of Thieves, Ghost Recon Wildlands; het helpt niet als je een game wilt promoten en je laat alle spelers door elkaar heen schreeuwen met dom commentaar. Het leidt ontzettend af van de daadwerkelijke game. 

Een van de spelers die Sea of Thieves speelde tijdens E3 gaf op Twitter aan dat hij helemaal niet wist dat zijn gameplay zou worden uitgezonden en dat 'ie simpelweg in een ruimte werd gezet om te spelen. Het commentaar was schijnbaar dus wel oprecht (wat het niet minder irritant maakt).

Bij Wildlands was het extra cringy omdat de spelers heel hard hun best deden om als stoere hollywood-actiehelden over te komen. De Minecraft-demo duurde veel te lang.