Interview Yoshida: Final Fantasy XIV op NX is een mogelijkheid

Nu de uitbreiding Final Fantasy XIV: Heavensward een goede twee maanden uit is, is het tijd om te kijken wat Square Enix wil met de succesvolle MMO. Wij spraken met producer Naoki Yoshida om wat meer te weten te komen over de plannen van de ontwikkelaar met de MMORPG. Final Fantasy IV en World of Warcraft zijn twee van de weinige MMORPG’s die niet aan de free-to-play gaan, maar toch genoeg fans hebben om de wereld dynamisch en levendig te houden. Square Enix wil niet kwijt hoeveel spelers erbij zijn gekomen nu de Final Fantasy XIV: Heavensward uit is, maar het is zeker positief te noemen. Nu moet ik zelf zeggen dat ik ook weer helemaal in de wereld van Eorzea zit sinds de uitbreiding; het is er duidelijk drukker dan voorheen en er zijn ook makkelijker mensen te vinden om de raids en dungeons mee te doen.

Yoshida op gamescom (Foto: Pheno)

Final Fantasy XIV: Heavensward wordt ook wel patch 3.x genoemd. Een van de grote wijzigingen aan bestaande klassen die de ontwikkelaar heeft gemaakt, is het beperken van de bard. Eerst kon hij rondrennen en mensen ondersteunen met zijn spreuken, maar sinds de uitbreiding is hij veranderd in een klasse met twee zogenaamde stances. Hij is niet meer zo beweeglijk als voorheen. Volgens de producer is dat gedaan om hem meer gameplay en strategie mee te geven. Soms moeten ze stilstaan om te casten en soms kunnen ze wel blijven bewegen, het zal zoeken zijn naar hoe tactieken nu wel werken met hem, want alle pre-3.0 bards moeten zichzelf weer opnieuw uitvinden.

Een van de dingen die Yoshida graag nog wil aanpakken in de nabije toekomst is het uiterlijk van de summons. Nu zijn ze er maar in één verschijning, maar de ontwikkelaar wil dit uitbreiden, zodat de vurige Ifrit eruit kan zien als een windy Garuda, maar wel met zijn specifieke vaardigheden. Dat betekent dat ze alle animaties voor de vele varianten opnieuw moeten maken. Om de gamers niet te lang te laten wachten kijkt men nu of ze elke summon afzonderlijk kunnen releasen. Qua grafische verbeteringen staat er op het lijstje van Yoshida om het haar van alle personages veel dynamischer en realistischer te maken, maar op dit moment gaat dit nog niet lukken. Het kost te veel processorkracht en vooral geheugen als er te veel personages op het scherm zijn, iets wat in een MMO niet zeldzaam is.

Final Fantasy XIV: Heavensward

Op de vraag of ze ooit bijvoorbeeld de Playstation 3 laten vallen omdat het systeem te oud is om alle nieuwe features te implementeren antwoordt Yoshida nogal duidelijk: nee. Ze doen er alles aan om de oude console-gamers nog te ondersteunen. De grafische engine achter Final Fantasy XIV is dan ook gemaakt om minder polygonen te tonen als het systeem het niet aan kan, zodat ze misschien wel met mindere graphics het spel nog kunnen ondersteunen op PlayStation 3. De grote uitdaging in Final Fantasy XIV: Heavensward was bijvoorbeeld de vliegende mounts. Hierdoor moet de software opeens veel verder het landschap tekenen als je eenmaal in de lucht bent en het geheugen van PlayStation 3 is een flinke beperking. Toch is het ze met veel moeite gelukt en daar is hij best trots op. Of we ooit in de oude gebieden rond kunnen vliegen is nog maar de vraag, want die gebieden moeten dan opnieuw in elkaar gezet worden om het vliegen nuttig te maken. Je moet natuurlijk wel met een reden vliegen en pre 3.x is het allemaal prima beloopbaar, zeker als je de portals gebruikt. De oude gebieden zijn ook niet helemaal 100% fly-proof, er zullen nu ontwerpfouten te zien zijn die dan ook opgelost moeten worden.

De Manderville Gold Saucer is er al een tijd voor Final Fantasy XIV: Heavensward. Het is een soort casino waarin je met Chocobo-race mee kunt doen, of met een kaartspel. Jouw deck maak je door met monsters te vechten en te hopen dat je een kaart als beloning krijgt. Ook hier is de ontwikkelaar meer mee van plan. Er gaan meer minigames komen nu 3.x uit is, maar welke dat zijn wilde Yoshida nog niet kwijt. Op de vraag of Blitzball uit Final Fantasy X een kans maakt als minigame moet hij lachen. De vraag komt vaker voor in zijn chats met fans, maar nee, deze gaat zeker niet binnenkort komen. Dat is in ieder geval geen definitieve nee, maar als de fans maar genoeg doorvragen, zwichten ze misschien wel. We moeten nog even geduld hebben om te horen welke minigames er dan wel gaan verschijnen.

Final Fantasy XIV: Heavensward

Omdat Square Enix al bij Dragon Quest heeft aangegeven het nieuwe systeem van Nintendo te bekijken vraag ik toch even naar de plannen van Yoshida om de Nintendo NX te ondersteunen. Gaan we na al die jaren weer een uitgebreide Final Fantasy op een Nintendo-console krijgen? Het antwoord geeft hoop, maar het ligt volledig aan Nintendo zelf. Yoshida wil elke gamer op elk platform samen laten spelen, zoals nu. Nintendo moet dus in ieder geval zorgen dat het spel kan verbinden met andere servers dan die van Nintendo zelf, zoals PlayStation 3, PlayStation 4 en pc nu ook doen. Dan nog de kracht van minimaal de PlayStation 3, maar meer is altijd beter, en Yoshida neemt het dan in overweging. Oculus of Morpheus ziet hij minder zitten, want vooral bij de enorme bazen verwacht hij veel problemen. Zeker als je als tank zo dichtbij de bazen staat zie je eigenlijk maar een wazige muur van textures. Maar een VR-Manderville-minigame is misschien een optie. "Blitzball in VR", vraag ik nog met een knipoog, maar helaas de tijd is op en de strenge PR-dame wijst me de deur. Yoshida knipoogt lachend terug. Mijn hoop op de ultieme minigame in Final Fantasy XIV is nog niet vervlogen.