Sonic Rush Adventure

Na het goed ontvangen Sonic Rush op de Nintendo DS laat ontwikkelaar Sega de blauwe egel terugkeren in een tweede deel. Sonic Rush Adventure borduurt voort op zijn voorganger, maar schuwt daarbij niet de nodige nieuwe elementen te introduceren. Hebben we hier wederom te maken met een uitschieter binnen het huidige Sonic-aanbod die ons weer laat proeven van Sonics gloriedagen, of past de game in hetzelfde rijtje matige games die we de laatste jaren gewoonlijk voorgeschoteld krijgen?

Zoals de titel al enigszins door laat schemeren is deze game in een avontuurlijk jasje gestoken. Daarvoor hebben de makers de nodige clichés uit ouderwetse avonturierfilms gegrist, om ze vervolgens te bundelen tot een geforceerd verhaal dat blijkbaar tot doel heeft dit spelletje van meer diepgang te voorzien. Sonic en kasthomo Tails zijn na een onfortuinlijke vliegtuigcrash namelijk op een exotisch eiland beland. Daar ontmoeten ze de wasbeer Marine, die niet te beroerd is om de twee boezemvrienden te helpen weer thuis te komen. Daarvoor is het zaak verschillende materialen te verzamelen waarmee een mooie vaarschuit kan worden gebouwd. Deze grondstoffen verkrijg je door de bekende 2D Sonic-levels te doorspelen. Wie zegt dat je langer dan een kwartier moet nadenken om met een sterk verhaal op de proppen te komen?

Je begint op een levendig en gemoedelijk eilandje, waar je kennis neemt van de basisbeginselen van de besturing. Deze blijkt net als in het vorige deel goed zeer goed uitgewerkt te zijn; de blauwe snelheidsduivel voert zonder problemen de bekende platformmoves uit en rent bovenal nog altijd op topsnelheid. Ja, het spelen van Sonic Rush Adventure verloopt uiterst soepel. Daarnaast is er een waterrijke centrale wereld, met daarin vele kleine eilandjes waar de levels zich bevinden. Verwacht echter geen Zelda: The Wind Waker-achtige taferelen waar je vrijelijk over een open zee vaart. Reizen tussen de eilanden geschiedt door op het touch-screen twee eilanden met elkaar te verbinden, waarna een met de stylus aangestuurde mini-game gespeeld moet worden. Hierin is het zaak de boot aan de andere kant van het water te krijgen door hem met de stylus door het druk bevaren water te manoeuvreren.