Film: Saw V

Na reeds vier delen op haar conto te hebben staan, is de Saw-serie nog altijd een waar icoon binnen de hedendaagse horrorcinema. Ingenieuze martelwerktuigen, schokkende gore en een hoop plotwendingen. Dat zijn de ingrediënten die bij elk deel weer een smakelijke horrorsensatie opleveren. Toch krijgen de vervolgen er alsmaar harder van langs met de zwepen van de critici. Elk nieuw deel zou slechts een herhalingsoefening zijn van het origineel, gestoken in een iets ander jasje. Zet Saw V deze afdaling van de serie voort?

Verhaaltechnisch hebben we in ieder geval zeker te maken met een voortzetting van het vierde deel. Dit kan een zekere drempel vormen voor degenen die de vorige delen aan zich voorbij hebben laten gaan. Met name het begin is onbegrijpelijk voor iemand die niet bekend is met de historie van Saw. Bovendien rijgt Saw V vele losse verhaallijnen uit de vorige delen aan elkaar. Met name de mensen bij wie naast het bloed en de ingewanden ook het verhaal van Saw in goede aarde viel, belanden in een feest van herkenning.

Ondanks het overlijden van ‘seriemoordenaar’ Jigsaw (gespeeld door Tobin Bell, die in de verscheidene flashbacks wederom een fantastische acteerprestatie neerzet), zijn z’n levensgevaarlijke spelletjes nog niet de wereld uit. Met behulp van een compagnon reikt Jigsaws arm namelijk zelfs vanuit het hiernamaals. Agent Strahm (Scott Patterson) onderzoekt wie Jigsaws rechterhand geweest had kunnen zijn. Hij raakt zodoende verwikkeld in een kat-en-muis-spel met zijn corrupte collega Detective Hoffman (Costas Mandylor). Dit geeft ruimte voor veel flashbacks en verwijzingen naar de eerdere delen, welke gepaard gaan met de nodige interessante plotwendingen.

Dit hoofdverhaal wijkt enigszins af van de bekende Saw-formule. Al was het maar op de vanwege het geringe aantal martelwerktuigen, die normaliter zo veelvuldig aanwezig zijn. Wellicht om die reden hebben de makers parallel aan deze verhaallijn een subplot toegevoegd. Hierin moet een groepje van vijf mensen zien te overleven in een reeks van vernuftige vallen. Hoewel hierbij dat typische Saw-gevoel weer alom aanwezig is, lijkt de verhaallijn an sich er met de haren bij gepakt. Het hoofdverhaal kan prima zonder, en is nauwelijks verweven met het subplot. Het enige doel wat er mee bereikt wordt, is het laten vloeien van wat extra litertjes bloed. Ook belangrijk; we hebben immers wel met Saw van doen.

Saw V vormt een degelijk vervolg op haar voorgangers. Hier en daar is getracht de serie enigszins te vernieuwen, met name door de grotere nadruk op het verhaal. Scènes waarbij je met dichtgeknepen ogen krampachtig tracht je laatst genuttigde maaltijd binnen te houden zijn nog aanwezig, maar in een wat mindere mate dan we gewend zijn. Bedenk dus goed waarom je deze film zou willen zien. Benieuwd hoe het verhaal zich na vier delen verder ontwikkelt? Dan is de film zeker het kijken waard. Mocht je Saw puur kijken om de nodige weerzinwekkende emoties bij jezelf los te laten komen, dan is het misschien een betere optie om gewoon het vorige deel even te kijken.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 8 januari 2009
Kijkwijzer: Waardering film: