Film: The Uninvited

De Japanse horrorcinema wordt steeds vaker gebruikt als rijke inspiratiebron voor onze eigen westerse makelij. Kaskrakers als The Ring en The Grudge hebben reeds bewezen dat een eventuele cultuurbarrière gemakkelijk overwonnen kan worden door de scripts ietwat aan te passen, en tevens de hoofdrollen toe te bedelen aan Arisch uitziende dames. Morgen gaat The Uninvited in première, een film gebaseerd op het Zuid-Koreaanse A Tale of Two Sisters. Het origineel is destijds bij de horror-intimi overwegend positief ontvangen. Het is echter de vraag of Hollywood eenzelfde mate van waardering kan opstrijken.

De basis van het verhaal is gelijk gebleven aan het origineel. We volgen hoofdpersonage Anna, die bij de aanvang van de film net ontslagen wordt uit een inrichting voor mensen met psychische problemen. Haar kwakkelend geestelijk welzijn komt voort uit de dood van haar moeder, een tragisch ongeluk waarvan Anna zich nog weinig details kan herinneren. De kille ruimtes van de inrichting ver achter zich latend, trekt Anna weer in bij haar vader en zus. Omdat ook papa behoeftes heeft, heeft hij inmiddels een nieuwe relatie met de schone blondine Rachel. De zusjes moeten echter niks van deze stiefmoeder hebben; een gevoel dat heftiger wordt wanneer een geestverschijning van hun moeder lijkt te vertellen dat Rachel verantwoordelijk is geweest voor haar dood.

The Uninvited is geen standaard horrorfilm. Dit wordt ondermeer duidelijk door het geringe aantal enge scènes. Het is niet voor niets dat de film in Amerika geschikt wordt bevonden voor kinderen vanaf 13 jaar. Horror voor het hele gezin, zoals dat zo mooi heet. Mensen die snakken naar bloed en veel schrikeffecten komen bij deze film dan ook bedrogen uit.

Dat neemt niet weg dat de film op andere facetten betrekkelijk meer te bieden heeft. Want ondanks de verzachting van het concept horror, is de sfeer an sich op zijn minst bijzonder te noemen. De oosterse roots komen tot uitdrukking in de surrealistische vibe die met de film verweven is. Door een combinatie van opmerkelijke camerastandpunten (veel close-ups), een prachtige soundtrack en de broodnodige bovennatuurlijke gebeurtenissen, waan je je anderhalf uur even in een andere wereld.

Laat je echter niet al te veel misleiden door bovenstaande positieve bevindingen, want deze film doet geenszins aanspraak op een positie in de crème de la crème van de hedendaagse horror. Het verhaal is van het begin tot ongeveer vijf minuten voor het eind doorspekt met de meest clichématige plotelementen die menig horrorliefhebber al tig keer op zijn bord heeft gehad. Als je van plan bent om deze film te gaan kijken en geheel verrast wilt worden kun je nu beter stoppen met lezen – maar het volgende vormt zo’n kwaliteitsbepalend element in de film dat ik het niet onbenoemd wil laten. In de laatste vijf minuten vindt er namelijk een heerlijke plotwending plaats. Ook al is een inhoudelijk vergelijkbare ommezwaai al eens in andere films voorgekomen, toch maakt het een hoop van het verder matige verhaal goed. Het origineel kent overigens een nog extremere plotwending, aan een echte horrorliefhebber raad ik dan ook die versie aan. The Uninvited vormt desondanks prima popcornvermaak, waarbij zelfs nog een exotisch tintje is waar te nemen.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 16 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: