CD: Ferry Corsten - Twice In A Blue Moon

De nummer zes dj van de wereld op dit moment is onze eigen Ferry Corsten. De 33-jarige Rotterdammer timmert al ruim 18 jaar aan de weg in de muziekindustrie en heeft in die tijd de nodige dingen gepresteerd. Zo heeft hij verschillende awards voor beste producer van de wereld mogen ontvangen, een Zilveren Harp voor zijn bijdrage aan de Nederlandse dancemuziek en de award voor beste dance-dj tijdens de Ibiza DJ Awards. Hiernaast heeft hij zijn eigen platenlabel Flashover Recordings opgericht, waarmee ook flink succes wordt geboekt. Zijn tweede artiestenalbum L.E.F., waarop Ferry samenwerkte met onder andere Simon Le Bon (zanger van Duran Duran) en Guru, kreeg lovende kritieken en bracht enkele grote hits voort. Sinds afgelopen zaterdag, 1 november 2008, is Twice In A Blue Moon tijdens de tweede editie van Full on Ferry in Ahoy Rotterdam uitgebracht.

'Black Shelter' is de eerste van de 12 nummers die je hoort op de nieuwe plaat. De trance galmt om je oren en slaat halverwege over in een break. Na de break barst de beat weer los en is de toon voor Twice In A Blue Moon gezet. Dat Ferry een nieuwe weg is ingeslagen was nog niet echt duidelijk, tot 'Black Velvet' door de speakers galmt. Het nummer doet denken aan het oudere werk van Paul Oakenfold en heeft dus een dromerig effect. Jammer dat 'We Belong' hetzelfde klinkt als het voorgaande nummer, alleen dan een versnelling hoger.

'Gabriella’s Sky' is gebaseerd op de geboorte van Ferry’s dochter, Gabriella Skye. Deze vrolijke track loopt bijna vloeiend over in 'Made Of Love', dat een wat donkere beat kent gecombineerd met een goed gezongen melodie. Het is tijd voor de onlangs uitgebrachte single 'Radio Crash'. Gezien dit nummer duidelijk harder en drukker is dan zijn voorgangers, lijkt er bewust te zijn gekozen voor deze kant van Ferry. Door de strings dreunt het nummer door tot het einde van je straat en zul je het geluk moeten hebben dat je buren ook van trance houden.

'Twice In A Blue Moon' is als titel gekozen omdat Ferry eens een documentaire over bloemen zag, waar een roos in voorkwam met deze naam. Als je je ogen sluit neemt dit nummer je mee naar een feest en proef je de sfeer op je lippen. Met 'Brain Box' proef je deze sfeer niet, maar mede door de aanstekelijke melodie is gelijk duidelijk waarom dit ruim een jaar geleden de eerste single van het album was. Denk aan Kernkraft 400 van Zombie Nation in een hip jasje. 'Visions Of Blue' bestaat uit een klassiek pianostuk gecombineerd met trancegeluiden, waardoor dit nummer perfect functioneert als laatste track. Twice In A Blue Moon is een pracht van een plaat.

Label: Flashover Recordings Releasedatum: 1 November 2008