CD: Nigel Of Bermondsey - Nigel Of Bermondsey

Nigel Hoyle, beter bekend als Nigel Of Bermondsey, heeft een indrukwekkend cv opgebouwd tijdens zijn carrière. Zo was hij de oprichter van Gay Dad, een relatief onbekende rockband, toerde en werkte hij met namen als Robbie Williams, Ben Folds Five en maakte hij remixes voor Snow Patrol en Christina Aguilera. Onlangs verscheen zijn akoestische plaat The Bermondsey Suite als gratis download, als voorproefje op zijn debuut, dat de titel Nigel Of Bermondsey draagt. Het schijfje, dat overwegend softe popmuziek bevat, telt 11 nummers en komt uit onder Pure Mint Recordings.

De opener, 'We Are Strangers' is gelijk een catchy gitaarnummer dat ongemerkt in je hoofd blijft hangen. Met zijn dromerige stem en 'easy listening' gitaarwerk weet Nigel de luisteraar gelijk aan zich te binden. Op 'Man Of My Word' wordt de piano uit de kast getrokken en de luisteraar 30 jaar terug de tijd in gezogen. Hiermee bewijst de voormalig bassist dat popmuziek met indie- en folkachtige elementen tijdloos is.

Het loungeachtige 'Maximum Wheelie' haalt met drumpartijen die uit de jaren tachtig zouden kunnen komen niet alleen herinneringen op, ook hier sleept Nigels stem je mee in alle rust en kalmte. Hoewel de muziek niet bijzonder origineel is, blijft de cd tot aan het eind boeiend. 'How Long Have We Got' is een mooi nummer, waarbij het lijkt of Nigel ons bijna toeschreeuwt. De coupletten zijn rustig, om vervolgens een harder refrein te hebben, wat telkens herhaald wordt. De resterende nummers kennen een soortgelijke set-up en springen weinig boven de rest uit.

Nigel Of Bermondsey is een ijzersterk album, dat barst van de aanstekelijke popdeuntjes. De intrigerende, meeslepende stem van de zanger ligt in combinatie met de rustige gitaar- en drumpartijen lekker in het gehoor. Nigel Hoyle laat met zijn debuut aan de wereld zien dat hij de potentie heeft om groot te worden.

Label: Pure Mint Recordings Releasedatum: Oktober 2008