CD: Osdorp Posse - 2 Decennia

In 1989 besloten twee neven en twee broers een hiphopcrew op te richten. Leider van het stel werd Pascal Griffioen, beter bekend als Def P. Vanaf het uitkomen van het eerste album, Osdorp Stijl, is de carrière van de Osdorp Posse met de snelheid van een raket vooruitgegaan. Helaas komt aan alles een eind, zo ook aan het bestaan van de Osdorp Posse. Medio 2008 kondigden de heren aan in 2009 een grote afscheidstour te maken, waarna definitief een einde komt aan 20 jaar nederhop. Al het beste werk en wat nieuwe tracks zijn in een dubbel-cd gepropt die toepasselijk de naam 2 Decennia draagt.

Decennium 1, zoals de eerste cd heet, bevat bestaande nummers in een nieuw jasje. 'Leot Sed Dap' is uitgerust met een klassieke jazz-vibe door Bl3nder. Def P heeft al meerdere keren het podium gedeeld met het Amsterdamse jazzcollectief wat voor veel positieve feedback heeft gezorgd. Howling Coyotes zorgt vervolgens voor een aangenaam rock 'n roll tintje met onder andere 'Hoofdschakelaar'. De cd vormt een mooie stijgende lijn wat betreft het gewicht van de muziekstijlen. Met de Beatbusters gaan we skanken tijdens 'Steek 'm Op!' en Laberinto zorgt voor een portie metal met 'Moordenaars'.

Alles leuk en aardig, toch was het voor het overzicht leuker geweest als we gewoon van de originele tracks konden genieten, in plaats van veelal verkrachte versies van het origineel. Gelukkig is op Decennium 2 alles ongewijzigd gebleven. Naast 13 klassiekers van drie verschillende albums, worden we getrakteerd op zes geheel nieuwe nummers.

De OP staat bekend om haar maatschappijkritische teksten, wat anno 2008 nog steeds hoog in het vaandel blijkt te staan. 'Dit Is Wat We Zijn' en 'Dood Ga Je Toch' zijn hier een perfect voorbeeld van. Dan is het eindelijk tijd voor de knallers waar de heren groot mee zijn geworden. Bij luisteraars van het eerste uur zal de dubbel-cd een nostalgisch gevoel opwekken. 'Schijt Raakt Ventilator', 'Tegenstrijd' en 'Sam Sam' laten een portie heerlijke nederhop horen, zoals die heden ten dage bijna niet meer gemaakt wordt.

Van commercie heeft de OP nooit veel moeten hebben. 'Origineel Amsterdams' was het grootste succes en ontbreekt ook op 2 Decennia natuurlijk niet, toch hebben de heren een harde kern van fans opgebouwd in 20 jaar tijd. De heren hebben altijd geprobeerd iets aan de kaak te stellen, terwijl nieuwere artiesten deze dingen zelden tot nooit noemen. Daarnaast was het de OP die in 1989 de nederhop introduceerde en met succes. Eigenlijk zou iedereen die nederhop luistert een plaat van de Amsterdammers in de kast moeten hebben staan.

Als verzamelaar stelt de eerste cd van 2 Decennia iets teleur. Gelukkig levert deel twee wel wat er wordt verwacht: zorgen dat we met een goed gevoel een tijdperk kunnen afsluiten, afwachtend op nieuwe pioniers. Breng Osdorp Posse nog een laatste groet tijdens haar afscheidstour in 2009, want dat is wel het minste wat de heren verdienen.

Label: DJAX Records Releasedatum: 13 November 2008