CD: BangBang - Fuck Suicide I'm Staying!

BangBang is een eigenwijs mannetje. Hij staat bekend als relschopper, zoals het bank-incident bij Valerio op TMF en het weglopen bij TopNotch. Een paar weken terug bokste de voormalig Londenaar in Panama te Amsterdam voor het goede doel tegen Shannon Gomes, waarvan een preview zelfs De Wereld Draait Door haalde. Met Dog's Bollocks, zijn eigen platenlabel, gaat het ook lekker en we kunnen dan ook weer een nieuwe cd van de Engelsman omarmen. Gedurende 21 tracks brengt BangBang zijn spoken word / hiphop door je speakers, waarvan we alleszins kunnen genieten. Fuck Suicide, I'm Staying! luidt de titel van de plaat. De inlay van de cd is gevuld met foto's, teksten en een bedankje aan kennissen en Allah. Wie van BangBang dacht dat hij altijd gebruik zou maken van Kubus heeft het mis. De enige track die zijn trouwe vriend heeft geproduceerd is het (herkenbare) 'Skank Like Bob Marley'.

Net als veel hiphopartiesten haalt BangBang zijn inspiratie uit maatschappelijke gebeurtenissen. Hij is altijd betrokken bij goede doelen en benadrukt tijdens optredens altijd dat we vreedzaam met elkaar om moeten gaan. Misschien een beetje hypocriet om dit te horen van een voormalig crimineel en drugsgebruiker, maar juist hij kan weten hoe de andere kant van het dubbeltje eruitziet.

Zoals we van de Brit gewend zijn horen we donkere beats en krijg je als je luistert het idee dat hij alleen in een grote ruimte zijn gedichten melodieus voordraagt. Ondanks dat we dit kunstje nou wel kennen pakt het op Fuck Suicide, I'm Staying! toch weer lekker uit. Zo blijven tracks als 'My Woman don't Cry', 'Sucker Free' en het rustige 'Kick Your Bucket' goed hangen.

''I'm used to not being listened to'' zegt BangBang tijdens 'Repetition'. Of dit komt door zijn meestal norse houding tijdens interviews, of dat mensen hem moeilijk begrijpen is de vraag, echter zal hij dit deels aan zichzelf te danken hebben. De laatste track is een dis naar Dinand van Kane, uitgevoerd door Vieze Fur. Met 'Impersonation Of Kane' probeert het lid van De Jeugd Van Tegenwoordig Dinand na te doen, wat zoals je al raadt niet serieus gedaan wordt. Het onverstaanbare binnensmondse gebrabbel zorgt voor een lach op het gezicht, zodat je vrolijk afscheid neemt van Fuck Suicide, I'm Staying!.

Label: Dog's Bollocks Releasedatum: januari 2009