CD: Kubus - Kubus-Biets Instrumentals Vol. 1

Pakweg een jaar geleden bracht Nederlands grootste beatmaker, Bart van der Werken, samen met John Reilly het geprezen album Pie & Mash uit. Scherpe teksten, lekkere beats en net even anders dan de rest. Kubus, zoals de meesten Bart kennen, kreeg constant de vraag wanneer hij z'n beats een keer solo op een album zou droppen. Blijkbaar werd hij dit zo zat dat hij er maar gehoor aan heeft gegeven. De Zwollenaar wist maar liefst 22 tracks te verzamelen, welke samengevoegd zijn op Kubus-Biets Instrumentals Vol. 1.

De langspeler bevat op drie nummers na tracks van zowel Learning Curve als Pie & Mash en kent zoals de titel al doet vermoeden (op 'Blackness' na) geen vocalen. Waarom zou je een incomplete cd op willen zetten dan? Simpel, Kubus weet je als luisteraar ook zonder stemmen aan zich te binden. Beginnend hiphoptalent zou de beats kunnen gebruiken om inspiratie uit te halen, of een eigen tekst eronder te zetten.

Tussen bekende titels als 'Sound Of A Boy', 'Camera' en 'Ey' komen we ook drie nieuwe namen tegen. 'Youtube' circuleerde al enige tijd rond op internet maar werd nog niet eerder uitgebracht. DuvelDuvel kwam met 'Lawness', echter is dat niet dezelfde als die we hier horen. Een vervelende autotune en ongeïnspireerde beat is wat hier de klok slaat, maar gelukkig is er één nieuwkomer die wel de moeite waard is. Met 'Stroopwafel' maakt Kubus duidelijk dat er ook ambient uit zijn handen kan komen.

Kubus-Biets Instrumentals Vol. 1 voegt voor de kenners weinig toe, maar voor de mensen die nog geen weten van de kwaliteiten van Kubus hadden zal er een wereld opengaan. De cd kan prima dienst doen als achtergrondmuziek, of gewoon als relaxmiddel bij veel stress. Het is jammer dat het voor 90 procent bekend werk is, anders had Kubus hoge ogen gegooid met zijn soloplaat. Voor nu kunnen we beter wachten op de opvolger van Pie & Mash.

Label: Dog's Bollocks Releasedatum: januari 2009